وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

استراتژی بازاریابی

تدوین استراتژی بازاریابی


 

تدوین و طراحی استراتژی بازاریابی پایه وشالوده برنامه ریزی بازاریابی یک سازمان می باشد.

یک برنامه بازاریابی که بصورت علمی و بر پایه استراتژی مناسب تنظیم شده باشد هسته موفقیت هر کسب و کاربوده وسازمان را به اهداف از پیش تعیین شده می رساند.

برنامه بازاریابی باید با توجه به منابع سازمان قابل اجرا بوده و دارای زمان بندی متناسب و شرح و تقسیم بندی دقیق وظایف باشد.

بطور قطع انجام این امر یعنی نیاز به تخصص و استفاده از علوم وابسته داشته و کاری حساس و دقیق می باشد که آینده یک سازمان را رقم می زند.

در این یادداشت سعی شده است تا بطور خلاصه و بر پایه اصول علمی مروری بر نحوه تدوین استراتژی و تنظیم برنامه بازاریابی صورت گیرد.

 


تدوین استراتژی بازاریابی برای انواع کالا و خدمات شامل مراحل زیر می باشد:

۱- تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات بازار هدف.

۲- تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات بازار.

۳- تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات رقبا.

۴- تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات کانال های توزیع.

۵- تدوین استراتژی وآمیزه بازاریابی.

۱- تجزیه و تحلیل و تدوین بازار هدف.

- دموگرافی بازار هدف.

- تفکیک خریدار از مصرف کننده.

- تعیین چرخه خرید.

- افراد تاثیر گذار بر خرید.

- اهمیت کالا برای مصرف کننده.

- علت احتیاج بازار هدف به کالای ما.

- ارزش های فراهم شده توسط کالا برای بازار هدف.

- نحوه خرید از نظر اتفاقی یا برنامه ریزی شده.

- نظر کلی و برداشت های بازار هدف از کالا.

- آیا کالا تامین کننده نیازها و توقعات بازار هدف می باشد؟

- آیا قادر به حفظ بازار هدف برای مدت طولانی هستیم؟

- آیا قادر به جذب مشتریان رقبا هستیم یا خیر؟

- اطلاعات بازار هدف در مورد محصول ما به چه میزان می باشد؟

۲- تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات بازار.

- ماهیت بازار از نظر: اندازه، رشد بازار ، بخش ها ی مختلف بازار، جغرافیای بازار،         چرخه حیات کالا

- عوامل رقابتی در بازار شامل:

کیفیت، قیمت، تبلیغات،‌تحقیق و توسعه،‌ خدمات

- روندهای بازار.

- بررسی انواع مختلف تقاضا در بازار:

تقاضای پاسخ داده نشده، تقاضای مخفی، تقاضای منفی، تقاضای بیش از حد و…

- بررسی نمودار عرضه و تقاضای بازار.

- شناخت رقبای فعال.

- شناخت رقبای با القوه.

۳- تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات رقبا.

- بررسی نقاط ضعف و قدرت، فرصت ها و تهدید ها.

- بررسی موقعیت کالای سازمان در بازار از نظر:

- اندازه،‌ سهم بازار، معروفیت، محبوبیت، تاریخچه

- بررسی تغییرات سهم بازار شرکت های مختلف.

- بررسی منابع در اختیار سازمان.

- بررسی روند رشد یا نزول سهم بازار شرکت ها.

- موانع ورود یا رشد سهم بازار و یا توسعه بازار.

- اهداف و استراتژی های رقابتی سازمان.

- اهداف و استراتژی های کوتاه و دراز مدت سازمان.

۴- تجزیه و تحلیل و تدوین اطلاعات کانال های توزیع.

- زنجیره انتقال کالا از خط تولید به دست مصرف کننده.

- نقش هر یک از دانه های زنجیره خط انتقال کالا از خط تولید به دست مصرف کننده.

- میزان گستردگی پخش کالا.

- قدرت و میزان تاثیر گذاری هر یک از عناصر زنجیره توزیع.

- بررسی میزان منافع توزیع کنندگان.

- بررسی کیفیت کار توزیع کنندگان.

- بررسی روابط مالی رقبا با توزیع کنندگان.

- بررسی سیاست های تشویقی رقبا در مورد توزیع کنندگان.

۵- تدوین استراتژی و آمیزه بازاریابی

- کالا

- قیمت

- توزیع

- ارتباط یکپارچه بازاریابی

برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی

جهت ارتباط با مشتریان- مصرف کنندگان نهایی و شناساندن محصولات از ارتباطات یکپارچه بازاریابی به شرح زیر استفاده می شود.

هدف برنامه:

افزایش سطح آگاهی بازار هدف ، ایجاد انگیزه و تحریک جهت بوجود آمدن حرکت و انجام خرید بار اول یا خرید امتحانی.

مقدمه علمی:

موفقیت هر گونه فعالیت تولیدی به ۴ عامل کالا، قیمت، توزیع، ترویج، بستگی دارد.

وظیفه مدیران بازاریابی برنامه ریزی و اجرای فعالیت های بخش ترویج و گسترش با تکیه بر آخرین روش ها و دستاوردهای علمی و اجرای آن ها می باشد.

بدیهی است وظیفه و هدف اصلی این فعالیت ها اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط با بازار هدف  می باشد و زمانی این بخش مفید فایده خواهد بود که:

- کالا دارای کیفیت، بسته بندی و شرایط مورد پسند بازار هدف باشد.

- قیمت کالابا ماهیت کالا هماهنگ باشد.

- توزیع مناسب و شبکه پخش کالا کار آمد باشد.

استاندارد سازی برنامه:

این برنامه تحت استاندارد بین المللی تهیه شده و لذا باید دارای سه خصوصیت زیر باشد:

۱- تنظیم بر پایه اطلاعات علمی و مطالعات بازار.

۲- تقسیم به مقاطع زمانی با قابلیت اندازه گیری نتایج.

۳- زیر نظر داشتن اوضاع کلی، محیط و خصوصا رقبای داخلی و خارجی جهت انجام تغییرات لازم.

اجرای برنامه

برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی شامل اجزای زیر می باشد.

۱- تبلیغات

۲- روابط عمومی

۳- ارتقاء فروش

۴- بازاریابی مستقیم

۵- فروش های مستقیم

* تبلیغات:

ایجاد آگاهی در بازار هدف با استفاده رسانه های ارتباط جمعی طی مراحل زیر :

الف: شناسایی بازار هدف

ب: خلق و ساخت پیام مناسب

ج: برنامه ریزی رسانه ها وبودجه بندی

منبع : روابط عمومی ایران

·                                  File under : بازاریابی و مدیریت بازار, سایر ساختارها

·                                 Tags: arketing- بازاریابی - ستراتژی بازاریابی -


·                                 RSS feed for comments on this post

·                                 TrackBack URI

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد