وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

رضایت مشتری

درجوامع پیشرفته،بازاریابی به یک فرهنگ نهادینه تبدیل شده است.در کشور ما به علت اینکه قدمت رقابت کم است،بسیاری از صاحبان بنگاه های کوچک حتی هنوز تشخیص نمی دهند که رضایت مشتریان چه معنا دارد!!!منبع:تدبیر

در کشورهای پیشرفته و در جوامعی که در آنجا رقابت بسیار زیاد است ،به بحث رضایت مشتری کمتر توجه میشود(زیرا این موضوع را آنها قبلا درک کردند و برایشان جا افتاده است و این موضوع از قبل در این جوامع فرهنگ سازی شده است).بلکه آنچه که اهمیت دارد که در مشتریان اشتیاق و شعف خرید محصول را ایجاد کنیم به نظر من با خدماتی که می توانیم برای مشتریان ارائه دهیم ،مثلا میتوانیم این ایده را در نظر بگیریم که هر مشتری باخرید مقداری مشخص از یک محصول مورد نظر، فروشنده جایزه ای را به قید قرعه در نظر بگیرد یا اینکه می توانیم برای محصول مورد نظر خدمات پس از فروش ایجاد کنیم که مشتریان اشتیاق خرید محصول را داشته باشند.

اما در کشور های در حال توسعه مثل ایران و در کشورهایی که در آنها رقابت کمتری در بازار فروش محصول وجود دارد هنوز حتی رضایت مشتری هم در آنجا نهادینه نشده است ،چه برسد به اشتیاق مشتری!من بارهادیده ام در مغازه ای معمولی مشتری که قصد خرید محصولی خاص را دارد، تا کمی بیشتر در مورد مزیت و کیفیت محصول جدید از فروشنده پرس و جو میکند،فروشنده با لحنی بی ادبانه با مشتری برخورد میکند و میگوید محصول من همینی است که میبینی شما خریدار نیستی !!!این فروشنده به رضایت مشتری قبل و بعد از خرید محصول بها نمیدهد چه برسد اینکه مشتری را در مورد خرید محصول به ذوق در بیاورد و این کار او باعث میشود که مشتریانش کم و فروشش کمتر شود و همچنین از قدرت رقابتش کم میشود.در صورتیکه برخی از فروشندگان دیگر را در کشور میبینیم که سعی به جلب رضایت مشتری و همچنین جذب او برای خرید بیشتر را دارند.اگر در کشور ما هم مثل کشور هایی که از قدرت رقابت بالایی برخوردارند اشتیاق و شعف مشتری مد نظر باشد و به صورت فرهنگ نهادینه شود کشور ماهم علاوه بر اینکه می تواند با شرکت های بزرگ وارد عرصه ی رقابت شود ،میتواند فروش و در آمدش را افزایش دهد.

به امید روزی که در کشور ماهم فرهنگ درست بازاریابی نهادینه شود و بتوانیم در عرصه های بزرگ رقابت جهانی قرار گیریم.

(منبع:جرقه ی ذهن)

لطفا نظرتونو در مورد این مطلب و تحلیل من بیان بفرمایید. با تشکر

 

نظرات 4 + ارسال نظر
ریحانه صباغ طبسی چهارشنبه 29 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:07 ق.ظ

یعنی در جوامع پیشرفته فعالیت بازاریابی از رضایت مشتری جداست و این پیشرفت اونهاست که رضایت مشتری را نادیده بگیرند؟
منظورتو نگرفتم بیشتر توضیح بده.
مرسی

نه ببخشید شاید من نتونستم منظورمو خوب بهتون برسونم .
در این جوامع به دلیل رقابت های شدیدی که دارند از قبل بحث رضایت مشتری رو درنظر گرفتند و اونو درک کردند بعد از این موضوع اشتیاق مشتریان براشون مهمه به خاطر همین موضوع بحث رضایت مشتری برای آنها پیش پا افتاده است. امیدوارم که منظورمو متوجه شده باشی

یک دونده چهارشنبه 29 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:30 ب.ظ

مطلب خوبی بود. بحث بر سر رضایت مشتری و خوشنودی مشتری است.
یعنی در رضایت آن چیزی که مشتری از محصول ادراک می کند مطابق با همان چیزی است که انتظارش را داشته است اما در خوشنودی فراتر از انتظارش است.
اما تنها مشکلی که من دارم با آن قسمت آخر کار هست که نوشتی به امید روزی که در کشور ما ......
به نظر من با این همه بازاریابی بین الملل خواندن و یک فصل کامل راجع به جهانی شدن این مسئله با انشاء الله و ماشاء الله و امیدواری حل نمیشود.
این معلول است و تا علت هایش مهیا نشود میسر نخواهد شد.
یکی از این علت ها همان رقابت است. اما باز رقابت معلول است و باید علت آن میسر شود و این زنجیره ی علت و معلول ها را باید با روشی درست شناسایی و مستند کرد تا بتوانیم از یک جایی که در توانمان هست بروی آن تاثیر گذاری داشته باشیم.
مثلا با استفاده از نرم افزارهای mind mapper یا نمودار استخوان ماهی.

ممنون استاد شما درست می فرمایید ،من حواسم نبود حق با شماست.
اگر در مورد این نرم افزارها و نمودار استخوان ماهی هم بیشتر توضیح بدید ممنون میشم.
با تشکر

مهدی پنج‌شنبه 30 دی‌ماه سال 1389 ساعت 04:55 ق.ظ

طیبه الله انفسکم

بهزادمنش پنج‌شنبه 30 دی‌ماه سال 1389 ساعت 06:38 ب.ظ

به مطلب جالب اشاره کردید یک یاداشت در این رابطه در وبلاگ براتون قرار میدهم
باتشکر از تلاشتون

ممنون منتظر یادداشتتون میمونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد