وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

ورقه ی خود را تصحیح کنید و جایزه بگیرید.

دوستان عزیز عطار.

سوالات رو به اضافه ی پاسخ های آنها اینجا میزارم. هرکسی که یادشه که تویه برگه امتحانش چه چیزهایی کاشته و منتظره که سبز شه و ببینه که میوه اش چه جوری هست میتونه براساس این کلید برگه ی خودش رو تصحیح کنه و نمره ی خودشو محاسبه کنه و بمن ایمیل بزنه. اگر کسی بتونه برگه خودشو رو درست تصحیح کنه و با نمره ای که من بهش دادم یکی باشه, 1 نمره تشویقی میگیره. به این کار میگن Brain Dump  یعنی روی ذهن خودت فشار بیاری که چی نوشتم. البته از وضعیت امتحاناتتون خبر ندارم اما تا روز شنبه ساعت 12 شب فرصت دارید که این کار رو انجام بدین و بمن ایمیل بزنید و اونهایی که ته برگه هاشون نوشتن استاد که من ترم آخرم هست و نمره ی بالا نیاز دارم این راهی است که برای اینکه 1 نمره, نمره های قشنگشون رو بالا بیارن.

موفق باشید. سوالات و پاسخ ها در بخش ادامه ی مطلب


1-       سطوح مختلف بازاریابی بین المللی را نام برده و مختصرا توضیح دهید؟ شرکت های ایرانی عموماً در کدام سطح قرار دارند؟ چرا؟ (2نمره) (5 دقیقه)

1-بازاریابی صادارت 2-بازاریابی چند ملیتی 3- بازاریابی چند منطقه ای 4-بازاریابی جهانی

بازارایابی صادرات شامل کلیه فعالیت هایی است که یک شرکت به هنگام صادر کردن محصولاتش به یک کشور خارجی درگیر آن است. بازارایابی چند ملیتی توسط شرکت های  بزرگ چند ملیتی اجرا می شود بدینگونه که این شرکت ها با داشتن دارایی های زیاد در چندین کشور خارجی, در هر کشور با توجه به شرایط خاص بازار آن کشور استراتژی های بازاریابی مخصوص آن کشور را پیاده می کنند. بازاریابی چند منطقه ای همانند بازاریابی چند ملیتی است با این تفاوت که استراتژی های بازاریابی برای چندکشور که با هم تشکیل یک منطقه اقتصادی, سیاسی یا فرهنگی مشترک را می دهند, طراحی می شود. بازاریابی جهانی طراحی استراتژی بازاریابی است بنحوی که بتوان در کل بازار جهانی (World Market) قابل اجرا بوده و در عین حال اثربخش باشد و حد نهایی تکامل بازاریابی بین المللی است.

 

2-       از منظر تجارت بین المللی آیا به نظر شما خودکفایی خوب است؟ چرا؟ (1نمره 3 دقیقه)

خیر. خودکفایی موجب می شود که مصرف فقط در حد تولیدات داخلی محدود شود و لذا دامنه محصولات کم شده و کیفیت کالاها کاهش یافته و در نتیجه سطح رفاه و زندگی مردم کاهش می یابد.

3-       جهانی شدن یعنی چه؟ در حوزه های مختلف جهانی شدن چگونه تاثیر خود را نشان می دهد؟ (2 نمره 3 دقیقه)

جهانی شدن به معنای افزایش تعاملات و وابستگی متقابل افراد و جوامع مختلف به یکدیگر است.

در زمینه تجارت موجب آزادسازی مبادلات تجاری در اقصا نقاط جهان می شود. در زمینه ی تولید موجب غیر متمرکز شدن اساسی تولید و افزایش سهم تولیدات خدماتی, در زمینه سرمایه گذاری موجب افزایش سهم سرمایه گذاری خارجی می شود. در حوزه ی سیاست موجب تضعیف و تغییر ماهیت حاکمیت دولت ها, افزایش توجه به مسائل محلی- جهانی. در حوزه ی فرهنگ موجب رشد جهان وطنی و جدایی از سرزمین , الگو های مصرفی تقریبا یکسان و توزیع جهانی دانش و اطلاعات است.

4-       کوچک یا بزرگ بودن دایره ی خویشاوندی چه تاثیری در بازاریابی دارد؟ (1.5 نمره 5 دقیقه)

بزرگ بودن دایره ی خویشاوندی میتواند تاثیر مثبتی در جهت افزایش مصرف با استفاده از تاثیر گذاری بر فرد کلیدی تصمیم گیر در خانواده داشته باشد و کوچک بودن دایره خویشاوندی میتواند باعث افزایش هزینه های بازاریابی شود. همچنین نحوه تاثیر گذاری بر فرد تصمیم گیر در خانواده هایی کوچک و بزرگ متفاوت است. در خانواده های با دایره خویشاوندی کوچک باید از روش های بازاریابی مستقیم که متکی بر شخص است استفاده کرد چون مکاتبات بازاریابی الکترونیک یا کاغذی, اما در خانواده های بزرگ از ابزارهایی که بصورت گروهی مورد استفاده خانواده قرار میگیرد همچون تلوزیون و رادیو میتوان استفاده کرد.

5-       شرکت های بزرگ چند ملیتی در چه حوزه ای از سیاست مداران بازنشسته استفاده می کنند؟ اهدافی که انها در این حوزه دنبال می کنند, چیست؟ (1.5 نمره 5 دقیقه)

شرکت ها در حوزه ی ارزیابی ریسک سیاسی (Political Risk Assessment) از سیاست مداران بازنشسته استفاده می کنند. آنها می خواهند در مورد آینده فعالیت هایشان در کشور مقصد تصمیم گیری کنند که آیا باید وارد این کشور شویم؟ آیا باید در این در کشور مقصد ادامه فعالیت بدهیم؟ با توجه به احتمال وقوع یک رویداد خاص در مورد ادامه فعالیت هایمان در آن کشور چه تصمیمی بگیریم.

6-        کلیه عوامل قابل کنترل و غیر قابل کنترل بازاریابی را نام ببرید؟ (1.5 نمره 3 دقیقه)

عوامل قابل کنترل عبارتند از محصول, قیمت, تبلیغات, کانال توزیع, مشتری, هزینه

عوامل غیر قابل کنترل عبارتند از دموگرافی, اقتصادی, اجتماعی, سیاسی, تکنولوژیکی, فیزیکی, حقوقی, رقابتی

7-       سیاست تجاری یعنی چه و محدودیت غیر تعرفه ای چیست. یک مثال بزنید؟ (1.5 نمره 5 دقیقه)

مقررات و ضوابطی که یک دولت بروی تجارت خارجی خود اعمال می کنند.

یکی از روش های اعمال و ابزارهای اجرای سیاست تجاری است. محدودیت هایی همچون استانداردهای بهداشتی, صنعتی, بسته بندی, نام و نشان و مشکلاتی که بر سر راه تجارت خارجی قرار می گیرد. به عنوان مثال مسئولین گمرگ ژاپن کلیه لامپ هایی را که از یک کشور اروپایی به آن کشور صادر شده بود را یک به یک برای مطابقت با استاندارد مورد نظر خود امتحان میکردند و این کار باعث خیلی طولانی شدن پروسه ی ترخیص کالای فوق الذکر شد.

8-       چرا اثرات رکود در اقتصاد جهانی دو سه سال گذشته,  اقتصاد کشورهایی همچون ایران را به چالش نکشید؟ (برای نظر خود سه دلیل بیاورید) (1.5 نمره 5 دقیقه)

بدلیل اینکه ایران از فرآیند جهانی شدن دور بوده است و لذا میزان تاثیر گذاری رکود اقتصاد جهانی بر ایران کم بوده است. دلایل ما برای اینکه ایران هنوز جهانی نشده است عبارت است از: 1- کاهش سهم ایران در تجارت کالایی جهان 2- کاهش سهم تجارت در تولید ناخالص داخلی 3-ناچیز بودن سهم ایران در سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان 4- حمایتگرایی گسترده 5- عدم عضویت در ترتیبات تجاری جهان 6-عدم هماهنگی قوانین, مقررات و سیاست های اقتصادی کشور با تحولات جهانی 7-دیدگاه های فرهنگی و مشکلات سیاسی  8 سهم غالب دولت در اقتصاد و انحصاری بودن برخی فعالیت ها

9-       چرا سطح تحصیلات برای بازاریان بین المللی از اهمیت برخوردار است؟ (سه دلیل بیاورید) (1.5 نمره 5 دقیقه)

1-اگر اکثر مصرف کنندگان بیسواد باشد, برنامه های بازاریابی از قبیل تبلیغات و نوشته هائیکه روی بسته بندی می آید, باید تغییر کند.

2-اگر بازار هدف در اینگونه کشورها خانم ها باشند, روش بازاریابی با آنچه در غرب است کاملا متفاوت است.

3- در کشورهایی که بیسوادی بالا است, تحقیقات بازاریابی در زمینه ارتباط با مشتری و از نظر استخدام پژوهشگران مشکل می شود.

4- در کشورهایی که سطح تحصیلات پایین است باید در محصولاتی که استفاده از آنها پیچیده است تغییراتی حاصل شود و وجود دستورالعمل کتبی ضروری است.

5- خدمات بازاریابی همچون آژانس های تبلیغاتی با توجه به میزان تحصیلات کشور مقصد ارتباط مستقیم دارد.

10-   اهدافی که دولت ها تحت عنوان منافع ملی تعقیب می کنند را نام ببرید؟ هدف غالب دولت ایران چیست؟توضیح دهید؟ (1.5 نمره 3 دقیقه )

1-    بقاء خود 2- امنیت 3-پیشرفت 4-وجهه 5-ایدئولوژی 6-هویت فرهنگی

دولت ایران در پی حفظ و ارتقاء ایدئولوژی خود مبنی بر صدور اسلام ناب محمدی است.

 

از بین 5 سوال زیر سه سوال را به انتخاب خود پاسخ دهید.

11-   مزیت نظریه مزیت نسبی نسبت به نظریه مزیت مطلق در توضیح چه مسائلی است؟ اصول مزیت نسبی چیست؟ (1.5 نمره 5 دقیقه)

اگر کشوری در تولید هیچ کالایی مزیت مطلق نداشته باشد نظریه مزیت مطلق نمی تواند نحوه تجارت خارجی آن کشور را توضیح دهد.

1-هر کشور باید در تولید کالاهایی تخصص پیدا کند که در آن بیشترین مزیت نسبی را دارد.

2-    این کشور باید این کالاها را با کالاهایی دیگر که در تولید آنها مزیت نسبی ندارد, معامله کند.

3-    در این تجارت همه کشورهای طرف معامله منتفع خواهند شد.

4-    سطح زندگی همه ی کشورهای طرف معامله بالا خواهد رفت.

12-   موافقت نامه ی نفتا (NAFTA) بین چه کشورهایی امضاء شده؟ در صورت وجود اینگونه موافقت نامه ها چه شیوه ای از بازاریابی بین الملل پیشنهاد می شود؟ چرا؟ (1.5 نمره 5 دقیقه)

بین آمریکا, کانادا و مکزیک امضاء شده است. شیوه بازارایابی چند منطقه ای پیشنهاد می شود به این صورت که برنامه های بازاریابی ایجاد و تکامل می یابند که منطبق بر نیازها و شرایط بازاریابی چند کشور و چند منطقه باشد.

 

 

13-   فرصت هایی که در صورت اجرای صحیح جهانی شدن نصیب کشور ما می شود چیست؟ (1.5 نمره 5 دقیقه)

1-    جذب سرمایه و تکولوژی خارجی 2-بروز مزیت های رقابتی, توسعه صادارت غیرنفتی و کاهش اتکاء به صدور نفت خام 3- رقابتی شدن اقتصاد و افزایش رفاه مصرف کنندگان 4- شناخته شدن و ایجاد ثبات در قوانین و مقررات کشور 5- ایجاد تعامل منطقی بین سیاست و اقتصاد 6-تسریع در اصلاحات ساختاری 7-ارتقا سطح علمی تصمیم گیری ها

14-   فرهنگ را تعریف کنید و اجزاء آن را نام ببرید؟ (1.5 نمره 5 دقیقه)

فرهنگ روش زندگی اکتسابی گروهی و پاسخ گروه به محرک های گوناگون یا مجموعه ویژگی های رفتاری آموخته شده که بین اعضای یک جامعه مشترک است. طبق تعریف ترپسترا شامل 1- تکنولوژی و فرهنگ مادی 2- زبان 3- زیباشناسی 4-تعلیم و تربیت 5-دین و اعتقادات و گرایشها 6-سازمان اجتماعی 7-سیاست و قانون

15-   دو نقشی که دولت ها در خصوص فعالیت های بازرگانی ایفاء می کنند را نام ببرید و برای هر کدام دو مثال بزنید؟ (1.5 نمره 5 دقیقه)

1-    نقش تنظیم کننده یا هدایت کننده Regulator  2- نقش مشارکت کننده Participator

مثلا دولت های آلمان و فرانسه دارای نقش های هدایت کننده هستند و دولت های ایران  و پاکستان دارای نقش های مشارکت کننده

 

نظرات 4 + ارسال نظر
مرجان سالاری پنج‌شنبه 30 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:39 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید
استاد کاش قبل از امتحان بهمون میگفتیدخوب به ذهن بسپاریم چی می نویسیم .
البته از روش جالبتون ممنونم.

ریحانه صباغ پنج‌شنبه 30 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:49 ق.ظ

استاد تو برگه من چیزی سبز نشد یعنی می خواهید بگید دیگه جواب سلام من را نمی دید ؟

مهدی استاجی پنج‌شنبه 30 دی‌ماه سال 1389 ساعت 04:43 ق.ظ

سلام علیکم و رحمته الله استاد

ای استاد دست رو دل ما نذار که خونه بابا ـ فقط یه لطف در حق من بکنید استاد از اون خانومی که پشت سر من نشسته بود ۱نمره کم کنید چون هر چی گفتم اون سوال مربوط به سیاست مداران رو بگید نگفت

صفایی جمعه 1 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:48 ق.ظ

سلام استاد محترم
ما که بخاطر نمره درس نخوندیم و اینکه امتحان به این روش معیاری خوبی برای سنجش نیست
به گفته حضرت عالی:
بسیاری از چیزهایی که در مدیریت ما بااون سروکار داریم, جزو دانش نرم است
شما میتونید با نمره ای خوب نگرشی مثبت به مبحث بازاریابی در عرصه بین الملل در دانشجویان داشته باشید

ومن الله توفیق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد