آنها از فنون هنر ترغیب باخبرند و از آن استفاده می کنند . فراموش نکنید فرصت های شما محدود است و شما زمان کمی را دارید که مشتری را ترغیب به خرید از خود کنید و یا به دنبال مشتریان جدید بگردید . پس با هم تعدادی از اصول ترغیب و راهکارهای مشتری یابی را مرور می کنیم . اصول ترغیب : برای ترغیب مردم دو شیوه منطقی و احساسی وجود دارد . بیشتر اعمال مردم نتیجه تقلید ، عادات و احساسات آنهاست . مشتریان در طی سالیان یاد گرفته اند که نیاز را از طریق تقلید و پیگیری نیاز دیگران پیدا کنند . پس از این نکته شما می توانید سود استفاده را ببرید . 1. ایده های مخالف مانع ترغیب می شود . ذهن مشتری دارای ایده های بسیاری است که بعضی درست و بعضی نادرست هستند و از تجربه ناشی شده اند . اگر ایده مخالف وجود نداشته باشد احتمال ترغیب بیشتر است . اگر ایده مخالف وجود داشته باشد سعی کنید آن را مشخص و اصلاح نمایید . 2. اعتبار منبع ترغیب : شما نیازمند دستیابی به مهارت لازم در ابتدای فروش هستید تا پیشنهادهایتان مورد توجه بیشتر قرار گیرد . با آشنایی با اصطلاحات فنی مربوط به شغل خود می توانید مهارت و به تبع آن اعتبار خود را بالا ببرید . 3. تاکید شدید روی موضوع : روش شما در ایراد کلمات بر روی پذیرش آن اثر دارد . کلماتی که محکم ، پر احساس و قوی بیان شوند نشان می دهد که شما می دانید درباره چه چیزی حرف می زنید . برای تقویت این مهارت باید تمرین کرد . 4. تازگی و تکرار موضوع در هنگام ترغیب کردن مشتریان فراموش نکنید ، مشتریان حوصله شنیدن حرف های طولانی و تکراری را ندارد سعی کنید تا انتهای زمان خرید تازگی در جملات خود را حفظ کنید به نحوی که مشتری متوجه نشود شما در حال تکرار گفته قبلی خود هستید . 5. علاقمندی به باور نمودن در خریداران شما باید سعی کنید که مشتریان به مرحله از علاقه مندی و ترغیب در مورد استفاده از کالاها و یا خدمات شما برسند که به این باور برسند که تنها شما و شرکت شما می تواند نیازشان را به بهترین و با صرفه ترین برطرف کنید . 6. تصمیم گیری و ابتکار عمل خریدار در مورد خرید کالا • قدرت پذیرش پیشنهاد با درجه ابتکار شخص در ارائه آن بستگی دارد . • بیشتر مشتریان تحت تاثیر تلقین آگهی ها ، تبلیغات مستقیم و ... قرار دارند . تغییر رشته افکار مشتری مشکل است . ترغیب مثبت و منفی : در ترغیب مثبت مشتری در جهت تصمیم خرید حرکت می کند. • کیفیت این کالا عالیست، اینطور نیست ؟ ترغیب منفی حرکت در جهت مخالف است. • این کالا نامرغوب است و نمی توان از آن استفاده کرد،اینطور نیست ؟ • جملات به صورت سئوالی ادا می شود. • هرسخن،سئوال یا عملی که پاسخ مطلوب را به دنبال داشته باشد مثبت است.ترغیب منفی باخت را پیشنهاد می کند. • در فرایند فروش همواره اشاره کنید که شما از مشتری انتظار خرید دارید.مثال: بلا فاصله پس از اینکه این اجناس را باز کردید فروخته خواهد شد . • این پیشنهادات نباید خیلی زود ارائه شود . • هرگز از واژه پشیمانی استفاده نکنید.میدانم که به این کالا علاقه مند خواهید شد . مشتری یابی: 1. دلایل نیاز به مشتری یابی : اتش سوزی ، مرگ ، تغییر شغل ، ورشکستگی ، نفوذ رقبا و غیره . مشتری یابی با بهره وری ارتباط دارد . • یکی از تفاوت های مهم فروشندگان موفق با فروشندگان ناموفق توانایی سریع ارزیابی اشخاص است . تا افرادی که نیاز و پول داشته و علاقه مند به خرید در یک چارچوب زمانی معقول هستند را شناسایی کنند . • استفاده از تلفن بهره وری فروشنده را افزایش می دهد . • پس از اینکه مشتریان احتمالی مناسب شناسایی شدن می توان فروشندگان برای جذب آنها فرستاد . • کلید فروش موفق مشتری یابی است . • فروشنده موفق کسی است که بر روی مشتریان احتمالی مناسب تمرکز می کند . 2. ارشیابی مشتریان احتمالی : بررسی نیاز و توان پرداخت با سوال از خریدار مشخص می شود . در فروش صنعتی از فروش مشورتی استفاده می شود . در این حالت مشتری نیاز را می پذیرد و بودجه را نیز اعلام می کند . 3. سیستم های مشتری یابی : هیچ سیستمی موفقیت را تضمین نمی کند مگر اینکه مداوما اجرا و جزء جدول کاری فروش شود . بعضی از سیستم ها ممکن است برای برخی از انواع فروش و محصولات مناسب تر باشد . 3.1 مشتری یابی زنجیره ی بی پایان : فروشنده در هر مصاحبه باید اسامی بیشتر را کسب نماید . استفاده از مشتریان راضی بهتر است . 3.2 مشاهده شخصی 3.3 استفاده از فروشندگان بی تجربه تر 3.4 ملاقات با مشتریان احتمالی بدون وقت قبلی 3.5 شرکت در مهمانی ها 3.6 مراجعه مستقیم خریداران و یا استفاده از تلفن آنها 3.7 مشتریان قدیمی 3.8 لیست های طبقه بندی شده و کتاب های راهنما مانند : لیست اتحادیه های صنفی و کتاب های راهنمای تخصصی 3.9 شرکت در مجامع و محافل
آن کس که بداند و بداند که بداند/اسب شعف از گنبد گردون برهاند
آن کس که بداند و نداند که بداند/بیدار کنیدش که شبی خفته نماند
آن کس که نداند و بداند که نداند/لنگان خرک خویش به منزل برساند
آن کس که نداند و نداند که نداند/در جهل مرکب ابدالدهر بماند
مهدی جان سعی کن مختصر و مفید بنویسی
راستش تا نصفه خوندم حوصله ام سر رفت.
شب روزت خوش
آدمی که طلبه علم باشه کامل میخونه ـ دفعه بعد اومدی کامل بخون
ماهم مشتری هستیم هاااا به قول استاد که به خودم تذکر دادن .ممکن سه بار سر نزنیم یه کم طولانی بود.
ولی مرسی .
عذر خواهی هم بکنم سوتفاهم نشه .
البته بعضی از مشتریان مشکل پسند امکان داره سه بار یاحتی بیشتر هم سر بزنند چون یک محصولو کمی پسند میکنند ولی نمیخرند دوباره میرن یه مغازه ی دیگه باز برمیگردند سراغ همونی که اول پسندیدند و همونو میخرن.
خانم سالاری من حرفتون رو قبول دارم
ولی تو جامعه ما ایرانی ها به خصوص خراسانی ها علاوه بر سلیقه باید ارزونتر هم بدی که برگردن ـ حالا گاهی هم مشتری تسلیم سلیقش میشه ولی قطعا عوامل مهم تری مثل برخورد فروشنده واقعا مهمه
اینو چون خودم کاسبم کاملا حس کردم