یک دونده, اولین جمله ای که از ایشون شنیدم :هر طور در مورد خودت فکر کنی دیگران در مورد تو همانطور فکر می کنند.*** و اخرین جمله تا الان:اینقدر از این شاخه به اون شاخه نپر!!!*** محمد مهدی کبریتی : این نیز بگذرد*** مجتبی ثاقب: رنگین کمان از آن کسانیست که تا آخرین قطره زیر باران می مانند.*** محسن بهزادمنش: از دل نرود هر آنکه از دیده رود***. مرجان سالاری: همیشه فکر می کردم پشت دیوارهای بلند آدمهای بزرگ زندگی می کنند،ولی حالا می دانم که بلندی دیوارها به خاطرکوچکی آدمهاست *** مهدی استاجی: صبح ماجرای ساده ایست،گنجشک ها بیخود شلوغش کرده اند.***ریحانه صباغ طبسی: به هر جایی که رسیدید ...سپس رویایی بزرگتر بسازید...این رمز بقای شادی و زندگی است.*** Greetings to the authors of the international marketing group blog.Please send your beautiful words for me through the blog post for inclusion in this section.Thanks-Sabbagh Tabasi

بازاریابی حلقه گمشده ی صادرات غیر نفتی ایران - وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل
X
تبلیغات
رایتل
شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1389
توسط: مهدی

بازاریابی حلقه گمشده ی صادرات غیر نفتی ایران

مسئولین بخش صادراتی کشور در حالی از بالار فتن رشد صادرات کالاهای غیر نفتی حرف میزنن که متاسفانه در حال حاضر بخش صادرات ما به دلیل تحریم های اقتصادی،مثلا موانع در راه انجام مبادلات ارزی و... در حال واگذار کردن بازارهایش در خارج از کشور به رقبا می باشد....






{جوانی} انرژی هست / وقت هست / پول نیست
{میانسالی} پول هست / انرژی هست / وقت نیست
{پیری} وقت هست / پول هست / انرژی نیست

به خاطر اقداماتی که در بخش تجارت خارجی و بحران مالی جهانی و کاهش قیمت نفت و کم شدن تقاضای کالاهای لوکس و مصرفی که تا پیش از اینها  این اجناس عمده اقلام غیر نفتی و البته صادراتی ایران را تشکیل میداده است در حال حاضر این روند صادرات با کاهش رو به رو شده است.مسئولین کشور ما که گاها سخن از افزایش صادرات غیر نفتی به میان می آورند فقط به این خاطر است که نگاهشان فقط به سمت کالاهایی مثل فرش دستباف،زعفران،و برخی کالاهای کشاورزی بوده است و این ها را تعمیم به کل میدهند که البته قابل ذکر است که در حال حاضر بازار این نوع کالا ها نیز در حال افول است، خصوصا فرش دستبافت که مستقیما تحت تحریم کنگره آمریکا قرار گرفته ولی متاسفانه مسئولین کشور ما نمیخواهند این واقعیت را قبول کنند که صادرات غیر نفتی ایران دچار بحران شده است.

 چندی پیش وزیر صنایع و معادن در مراسم روز ملی کیفیت اظهار داشت  است که ایران در زمینه هایی مانند فرش، کفش وزعفران در بازارهای جهانی  سهم بالایی داشته!!! اما به دلیل تعلل فعالان اقتصادی در این حوزه ها کشورهای دیگر با سر مایه گذاری در این زمینه ها سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند!!! همچنین آقای وزیر گفته اند که ایران در زمینه پسته یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان  است  ولی با اعمال تحریمهای اقتصادی وتوجه سایر کشورها به این کالا  ممکن است در اینده دچار مشکل شویم((این سخن آقای وزیر غیر مستقیم اشاره به تحریم کالاهای ایرانی از جمله فرش و پسته دارد)) با این وجود وزیر جهاد کشاورزی از افزایش 80هزار تنی صادرات پسته در 3سال گذشته خبر می دهد و می گوید صادرات پسته از 121هزار تن در سال به 198هزار تن در پایان سال گذشته رسیده است،که متاسفانه این فقط نشان از دلخوشی مسئولین کشور ما به تولید و افزایش صادرات پسته میباشد!!؟؟

این تقابل دیدگاههای مسئولین و وزارای دولت  قبل از این هم در زمینه از دست رفتن بازارهای صادراتی مانند فرش  دستبافت مطرح شده  بود  طوری که در سال های اخیر امارهای متفاوتی از میزان کاهش صادرات فرش پس از واگذاری بازارهای هدف به کشورهای چین ، هند و پاکستان مطرح شده است.

نبود نشان های تجاری معتبر و ضعف  در بسته بندی از دیگر چالش ها ی موجود در عرصه ی تجارت خارجی ایران است به نحوی که شرکت های ایرانی  سهم کمی در برندهای معتبر جهانی دارند یا بهتر بگویم اصلا ندارند. این روند موجب شده تا برخی کشورها با استفاده  از این خلا کالا های ایرانی را مجددا با برند خود صادر کنند و به سود کلانی دست یابند معضلی که اثار ان در محصول زعفران به خوبی مشهود باست و تجار اسپانیایی بیشترین سود را از صادرات ان عاید خود کرده اند که واقعا جای بسی تاسف دارد. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ارزش 100برند برتر دنیا در سال گذشته 1300میلیارد دلار براورد کرده و می افزاید نشان تجاری به عنوان عامل و ارزشی برای ارزیابی  فعالیتهای تجارت مطرح است و ارزش برند برخی شرکت های بین المللی از درامد سالیانه بسیاری از کشورهای  در حال توسعه  بیشتر است ایشان رفع محدودیت در تامین منابع ، نگاه بلند در فعالیت های تجاری و اقتصادی ، تخصیص  مناسب منابع ، حاکمیت تفکر بازار گرا به جای تفکر تولید گرا و نگرش سرمایه ای به موضوع برند به جای نگرش هزینه ای را از جمله ی مهم ترین عوامل در این زمینه قلمداد می نماید. در واقع می شود  گفت استفاده از بازاریابی نوین و حمایت  کردن از سازمان های مربوطه  از طریق تصویب ایین نامه های صادراتی ، برگزاری دوره های اموزشی- تخصصی و... می تواند چالش های پیش روی صادرات را تا حدودی بر طرف نماید. البته از وقتی در کشور ما قانونی در کشور ما تصویب و ابلاغ و اجرا شود.......





Powered by WebGozar

تماس با ما