وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

خرد جمعی بر باهوش‌ترین فرد و یا افراد همان جمع برتری دارد!

دوستان مطلبی می خواندم که بسیار جالب توجه بود. 

منبع این مطلب ایمیلی از یکی دوستانی بود که از روزگار دوره ی مجازی ناتمام علم و صنعت می شناختم.

شاید خواندن این مطلب هرچند کمی طولانی شمارا نیز خوش آید.

نظرات 6 + ارسال نظر
Erjaa جمعه 22 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:32 ب.ظ http://erjaa.ir/

2.222222203981.84413783978به پورتال فروشگاهی ارجا یه سر بزن
هر محصولی بخوای پیدا میکنی
همچنین با تبلیغات محصولات میتونی درآمد قابل توجهی کسب کنی
به هر حال ضرر که نداره یه سر بیا ببین چه خبره؟!

مرجان سالاری شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 12:53 ق.ظ

سلام بر یک دونده ی عزیز:
مطلب خیلی خیلی جالبی نوشتید ،دستتون درد نکنه من واقعا از خوندنش لذت بردم
ولی از همه بیشتر مطلب هایلاید شده ی آخر نظرمو جلب کرد،اتفاقا چند روز پیش با دوستم پیرامون همین موضوع صحبت میکردیم و به این پی بردیم که ما تفاوت های خیلی زیادی در بعضی ویژگی ها و طرز فکرامون داشتیم چه طور شد که دوستیمون ادامه پیدا کرد؟در صورتیکه افراد دنبال دوستانی میگردند که مانند خودشون باشه زیرا آنها انتقاد ناپذیرند و ترس از این موضوع دارند که نکنه نظرشان در بین دوستان رد شود و بعد به این نتیجه رسیدیم که همین تفاوت بود که باعث شد بهتر بتونیم رشد کنیم و همدیگرو کامل کنیم و چیزهای زیادی از هم یاد بگیریم.
انسان ها اگر چه از بودن در کنار کسی که از لحاظ فکری با آنها برابر است لذت میبرند ولی به نظر من این موضوع جلوی رشد و تکامل رو میگیره اگر در یک جمع انسان ها از لحاظ فکری برابر نباشند هر فرد علاوه بر اینکه افکار خود را به دیگران منتقل میکند از افکار و ذهنیت دیگران هم استفاده میکند.
با تشکر مجدد

ریحانه صباغ طبسی شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:21 ق.ظ

سلام
مطلب اموزنده ای بود متشکرم
به نظر من هم برای تمام ویژگی های انسانی و یا هر انچه ما می توانیم فکر کنیم و بفهمیم یک مثال در طبیعت وجود دارد.
من می دانم در مواد فرو مغناتیسسی سمت گیری های موافق جهت میدان مغناطیسی بزرگتر می شوند و حوزه هایی با سمت گیری مخالف کوچک می شوند( مثال وزن گاو یا بورس وقتی همفکری جمعی وجود دارد).
و مجموع همه ی ما انسانها و همه ی هستی درست شبیه یک هلوگرام(تمام نگار) هستیم که کل ان معرف هر جزئ و اگر ان را به کوچکترین اجزا (افراد) خرد کنیم باز هم همه ی ویژگی های کل یا هلوگرام اولیه را در هر قسمت خود دارد.هر جزئ ان نماینده ای از کل است و کل ان نیز معرف هر جزئ.
درانتها باز به یاد مطلب تفکر انتقادی افتادم فکر می کنم تا این نوع تفکر حاکم باشد می تواند تا حدود در جهت مخالف روند کم شدن هوش جمعی عمل کند.(استقلال فکر شخصی =استقلال فکر جمعی) و در اینجا باز فکر می کنم مثلا ما در وبلاگمان نیاز به افرادی با فکر تازه داریم تا بتوانیم نمودار یادگیری خود را بازسازی کنیم و یک صعود جمعی دیگر داشته باشیم.مثل پارس خودروکه هر بار خودروی پراید به مرحله سگ ها ازنمودار بستون یا مرحله افول از منحنی رشد نزدیک می شود یک محصول جدید را به بازار معرفی می کند و خود را بازسازی می کند.
با تشکر

بهزادمنش یکشنبه 24 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 02:51 ق.ظ

سلام برشما
مقاله بسیار جالب و نوی بود .واقعا بعضی از قسمتهایش بدجوری با تصورات من تناقض داشت.در مورد مثال گاو نر و چلنجر نظرات مردم صحیح بود ولی به نظر من هم اگر نظر دهندگان رگه های از تخصص در آن زمینه خاص را نداشته باشند.امکان اشتباه خیلی زیاد میشود.پس باید به این موضوع دقت کنیم که اگر خواستیم یک جامعه آماری رو بررسی کنیم.این مطلب کمی تخصص را مد نظر قرار دهیم.
و در انتهای بحث نتیجه میگیرم که یک گروه خوب نباید افرادش از طرز تفکر مشترکی برخوردار باشند.((در زمان تصمیم گیری))
اما در مقابل در زمان پایان تصمیم گیری و اجرای هدف هرچه به یکدیگر نزدیکتر باشندو از روابط بالای برخوردار باشند.به نتایج مطلوب تری خواهند رسید
باتشکر از مطلب آموزنده تان استاد گرامی

یک دونده یکشنبه 24 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:27 ب.ظ

جناب بهزاد منش
در مورد چلنجر دقیقا همین مسئله ای را که شما گفتید را بررسی کرده اند و دیده اند که هیچ اطلاعات تخصصی از داخل شرکتی که سوخت جامدو کپسول آنرا را تولید می کرده درز نکرده است و بحث خرد جمعی همین است که برآیند نظرات افراد که از سبقه های متفاوت و حتی کاملا غیر تخصصی هستند از نظرات حتی تخصصی ترین افراد نیز بهتر است و تنها نکته ای که وجود دارد متفاوت بودن این افراد است یعنی دچار گروه اندیشی groupthinking و groupshifting نشوند.
پذیرش پس از تصمیم گیری نیز مستلزم داشتن آگاهی و ایمان در مورد برتر بودن خرد جمعی و همچنین شجاعت برای کنار گذاشتن نظر شخصی و کوته نگر نبودن برای ترجیح منافع بلند مدت جمعی به منافع کوتاه مدت فردی است و همه ی اینها حاصل نمیشود مگر در چهارچوب تجربه و تجربه و تجربه.
گاه این تجربه ها باید دهه ها و صده ها و هزاره ها سال روی هم انباشته و در قالب دی ان آ فرهنگی تبلور یابد.

بهزادمنش دوشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 02:04 ق.ظ

سلام
خیلی ممنون استاد بابت توضیحات گرانبهایتان
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد