وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

یک سازمان و مدیر خلاق

سلام به همه ی وب گردان و وب نویسان عزیز

من مقاله ای رو در مورد (یک سازمان و مدیر خلاق) که در مورد تلاش مدیر عامل سابق شرکت تویوتا ورسیدن اون به تولید ناب بود رو خوندم ،به نظرم جالب اومد ،خلاصه ی اون رو برای شما دوستان عزیزم میذارم امیدوارم شما هم خوشتون بیاد و استفاده کنید.


اتاق فکر

یک سازمان و مدیر خلاق

تائی چی اوهنو، مدیر عامل سابق تویوتا و معمار سیستم تولید تویوتا، 40 سال تلاش بی‌وقفه  برای ساختن این سیستم کرد که بعدها به تولید ناب نیز معروف شد .

 

ک سازمان و مدیر خلاق و یک فکر بکر
پیام مهم اوهنو این است: اگر دیگر نمی‌توانید هر چه را تولید می‌کنید به یک مشتری مجبور بفروشید، اگر دیگر نمی‌توانید از طریق افزایش فروش یا ورود به بازارهای جدید و تولید محصولات جدید هزینه‌های خود را کاهش دهید و مجبورید به دلیل شرایط رقابتی، محصولاتی متنوع را به میزانی کم با کیفیت بالا و با قیمتی غیرقابل رقابت تولید کنید تنها یک راه برای بقای شما وجود : باید تولید ناب یا همانا سیستم تولید تویوتا را پیاده کنید، سیستمی که به شما امکان می‌دهد فقط آن چیزی را تولید کنید که مشتری واقعاً می‌خواهد، دقیقاً در زمانی که می‌خواهد، دقیقاً به میزانی که میخواهد و با قیمت و مشخصاتی غیرقابل رقابت اگر در شرکت معینی به تولید کالا یا خدمت معینی مشغول هستید، سعی کنید شرایط موجود، روش‌های کاری و شیوه تولید و برنامه‌ریزی خود را با ایده‌های مطرح شده در آن مقایسه کنید تا مشکلات و اشتباهات خود را درک کنید و راه برون رفت از این مشکلات را بیابید.  گام اول آنکه بتوانید به شرکت خود کمک کنید آن است که بتوانید از شرایط و روش‌ها و عادت‌های موجود فراتر رفته و از نگاه یک ناب اندیش، این شرایط را نقد و بررسی کنید. پس از آن است که می‌توانید برای مشکلات شرکت خود یک راه حل واقعی با نتایج پایدار به دست آورید. را ایجاد کرده است. عامل دیگری که تاکنون نادیده گرفته شده و در موفقیت آن بسیار موثرتر بوده، همانا فرهنگ تناقض‌ در تویوتاست. تی.پی.اس» نوعی نوآوری سخت‌افزاری است که به تویوتا امکان می‌دهد به‌طور مداوم شیوه‌های تولید را بهبود بخشد. این شرکت هم‌چنین در نوآوری‌های نرم مربوط به نیروی انسانی و فرهنگ سازمانی نیز تبحر یافته و موفق شده است، چون آگاهانه دیدگاه‌های متناقض را در سازمان تقویت می‌کند و کارمندان را بر آن می‌دارد تا راه‌حل‌هایی بر مبنای اختلاف‌ها بیابند، تا آن‌که به دنبال مصالحه باشند. این فرهنگ ایده‌های نوآورانه‌ای را خلق می‌کند که تویوتا برای جلوزدن از رقبا آن‌ها را اجرا می‌کند.

تحقیق نویسندگان، شش عامل را که باعث ایجاد تناقض در تویوتا می‌شوند آشکار می‌کند. سه عامل گسترش باعث ایجاد تغییر و پیشرفت شرکت می‌شود: اهداف ناممکن، سفارشی‌سازی محلی و آزمایش‌کردن. این عوامل سازمان را متنوع‌تر و پیچیده‌تر می‌سازند و تصمیم‌گیری را دشوارتر کرده، تهدیدی برای سیستم‌های کنترل به‌شمار می‌آیند. برای این‌که از وزش بادهای تغییر در جهت سقوط سازمان جلوگیری شود، شرکت هم‌چنین سه عامل یک‌پارچه‌ساز را مورد استفاده قرار می‌دهد: ارزش‌های موسسان؛ مدیریت ارتقا و جذب کارکنان و ارتباطات باز. این عوامل ثبات شرکت را تضمین می‌کنند، کارکنان را یاری می‌رسانند تا درک درستی از محیطی که در آن کار می‌کنند به‌دست آورند و ارزش‌ها و فرهنگ تویوتا را جاودانه سازند.

رسیدن به تویوتا فقط مستلزم تقلید از یکی از اقدامات آن نیست، بلکه درباره خلق یک فرهنگ است. از آن‌جایی هم که فرهنگ ‌تناقض این شرکت انسان‌محور است (و انسان هم هرگز کامل نیست) همیشه جایی برای بهبود وجود دارد.

یک فکر بکر

اوهنو پیش از ورود به کارخانه خودرو سازی تویوتا در کارخانجات نساجی تویودا مشغول به کار بود . او ایده خودگردان سازی را از ماشین آلات پارچه بافی اقتباس کرد . پس از مدتی اوهنو به این فکر افتاد که به جای اختصاص هر کارکرد ( تراش کاری ، سوراخ کاری و ... ) به یک واحد و اختصاص یک اپراتور تک مهارته برای هر ماشین ، سیستم حرکت را در کارگاه پیاده نماید . در سیستم قبلی ( سیستم آمریکایی ) برای کاهش هزینه ها تنها یک راه وجود دارد و آن تولید انبوه است که منجر به ایجاد حجم عظیمی از اتلاف خواهد شد . اوهنو در سال 1950 و در شرایطی که تویوتا وضع مناسبی نداشت به مدیریت کارگاه ماشین کاری منصوب شد . او در اولین قدم برای تغییر سنتی که در آن هر کارگر وظیفه خاص بر عهده داشت ، بر اساس توالی فرایند ماشین کاری ، ماشین های مختلف را کنار یکدیگر مستقر ساخت . بعدها ماشین آلات به طور موازی یا L  شکل چیده شده اند و سعی شد یک کارگر اپراتور همزمان در مسیر پردازش محصول با 3 یا 4 ماشین کار کند . البته این کار با مقاومت کارکنان روبه رو شد ، مشکل دیگر توقف ماشین آلات و نیاز به تنظیم مجدد آن ها بود که این کار برای کارگران غیر ماهر بسیار دشوار بود . و این مشکلات اوهنو را در یافتن جهت درست حرکت یاری می کرد . با این فکر بکر اوهنو ، به زودی دوره رکود به پایان رسید و سفارشات زیادی به کارخانه تحویل داده شد ، به طوری که کارخانه با کمبود مواد اولیه و قطعات رو به رو شد و تویوتا پله های ترقی را طی کرد .

http://managementclass.persianblog.ir

نظرات 5 + ارسال نظر
keyvan چهارشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 10:29 ب.ظ http://tikbook.ir

سلام
به روز هستیم با کتاب جدبد و رایگان:
عنوان کتاب: آموزش برنامه نویسی جاوا در 21 روز - Java
____________________________________________
برای حمایت از فرهنگ کتاب و کتابخوانی لطفا کد زیر را در اتنهای کد قالب وبلاگ خود قرار دهید.
این تصویر یک لوگو کوچک است که در وبلاگتان نمایش داده میشود..

<script language='JavaScript' type='text/javascript' src='http://tikbook.persiangig.com/tikbook/other/group.js'></script>

بعد از گذاشتن این کد,موضوع وبلاگت رو برای ما ارسال کن تا به صورت رایگان در سایت لینک بشید.
____________________________________________
درباره خانه کتاب ایران:
خانه کتاب ایران یک کتابخانه مجازی است و هدف نویسندگان کمک به فرهنگ کتاب خوانی و ادای دین به میهن خود است.

ریحانه صباغ طبسی پنج‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:35 ق.ظ

چه عجب دوستان قدیی یاد وبلاگ های قدیمی می کنند........
می رسم خدمدتون سر فرصت

ای بابا از ما که عجبی نیست ...
اختیار دارید من که همیشه به یادتونم ،
ولی تو که میدونی ،چند روزه سرم خیلی شلوغه ،انشاالله سرم که خلوت تر شه منم بیشتر میرسم خدمتتون

مهدی استاجی پنج‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 06:13 ب.ظ

مرسی خانم سالاری.مطلب جالبی بود.خصوصا که من علاقه خاصی به ماشی دارم و مخصوصا برند تویویتا.

ممنون که هنوزم گاهی نسیمتون سمت وبلاگ بازاریابی عطار میاد

خواهش میکنم آقای استاجی
امیدوارم به زودی یه تویوتای ماشی نصیبتون بشه
در ضمن نسیم شما هم گاهی اونور (منابع انسانی‌) بیاد خوشحال میشیم

مهدی استاجی شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 02:10 ق.ظ


وقتی تخم مرغ بوسیله یک نیرو از خارج میشکند، یک زندگی بپایان میرسد.



وقتی تخم مرغ بوسیله نیروئی از داخل میکشند، یک زندگی آغاز میشود



تغییرات بزرگ همیشه از نیروی داخلی آغاز میشود.

باغبان جمعه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 06:36 ب.ظ http://baghbanshemirani.blogfa.com

سلام واقعا جالب بود با اجازه در کامپیوترم کپیش کردم
به وبلاگ من هم سر بزنید و نظرتون رو اعلام کنید
البته خوشحال میشم اگه از بازدید کنندگان دائم من باشید

سلام آقای اغبان
خوشحالم که این مطلب براتون مفید بوده.
درضمن وبلاگ زیبا و مفیدی دارید من بهتون قبلا سر زدم ولی فرصت نشد که نظر بدم ُچشم از این به بعد بشتر به وبلاگتون میام.در ضمن شما هم اگر بازدید کننده ی وبلاگ منابع انسانی باشید و نظر بدید خوشحال میشیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد