وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

نامداران اقتصاد جهان

 

ابرار اقتصادی

هانیه عطایى - عرصه اقتصادى جهان همیشه در تغییر و تحول بوده و هر سال افرادى به لیست بزرگان آن اضافه مى شوند. در این پرونده به بررسى نامداران اقتصادى جهان خواهیم پرداخت که هر کدام با ایجاد تغییرات مثبت، بهبودى در شرایط جهان ایجاد کرده اند. این افراد به شرح زیرند:

1

) Jack Welch:
در سال ۱۹۹۹ مجله
Rortune، او را مدیر قرن نامید. این تاجر بزرگ باایجاد تغییرات اساسى در روند تجارى و نیز کاهش مراحل مدیریتى از ۲۹ به ،۶ اخراج درصد چشمگیرى از افراد زیر دستش و تعدیل نیرو و مهمتر از همه افزایش خط تولید شرکت جنرال الکتریک نام خود را به عنوان یکى از ۲۵ تاجر موفق در تغییر قوانین تجارى به ثبت رساند. Welch به دلیل اخراج شمار زیادى ازکارمندانش، نوترون جک نام گرفت. او موفق شد ارزش تولیدات جنرال الکتریک را از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۸۰ میلیارد دلار افزایش دهد که مسلماً این میزان افزایش براى یک شرکت بى سابقه بوده است. Welch در سال هاى ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۱ ریاست شرکت جنرال الکتریک را بر عهده داشت. یکسال قبل از جدایى او از این شرکت، درآمد شرکت به حدود ۱۳۰ میلیارد دلار رسید و با خداحافظى او از جنرال الکتریک این مبلغ تا سال ۲۰۰۴ به بیش از ۴۱۰ میلیارد دلار رسیده و بدین ترتیب جنرال الکتریک بزرگترین و قدرتمندترین شرکت درجهان شناخته شد. بعد از Jack Welch، Jeffrey Immelt ریاست این شرکت را به دست گرفت.
2)
Steve Jobs:
او نائب رئیس شرکت
Apple و نیز مدیر ارشد استودیوى انیمیشن Pixar است. مجله آمریکایى Fartune او را « رهبر فرهنگى جهان»  مى نامد زیرا Jobs در شیوه کار جهان وعملکرد کارمندان مختلف تغییرات اساسى ایجاد کرد. هرچند که او به دلیل کسر سود و مبالغ اضافى از حقوق افرادش، مدیریت خرد و اخراج تعداد زیادى ازکارمندان به شدت مورد انتقاد واقع شده است اما درسال ۲۰۰۷ نامش به عنوان قدرتمندترین تاجر جهانى به ثبت رسید. Jobs به کمک همکارش Steve Wozniak در سال ۱۹۷۰ موفق به خلق اولین کامپیوتر تجارى شدند. او به دلیل بروز بعضى مشکلات، از Apple جدا شده و شرکت کامپیوترى Next را بنا ساخت که با خریدارى سهام آن توسط Apple، او دوباره به Apple بازگشت.
3-
Sir Richard Branson:
در ۲۲ سالگى در سال ۱۹۷۲ گروه صنعتى
Virgin Brand را با بیش از ۳۶۰ شرکت بنا کرد. البته اولین زمینه موفقیت او مربوط به ۱۶ سالگى اوست که مجله اى با نام «دانش آموز» را منتشر کرد. هسته کارى گروه صنعتى Virgin، سفر، تفریح و کشف و ثبت بهترین شیوه زندگى است. Branson که نامش به عنوان بیست وسومین فرد ثروتمند جهان به ثبت رسیده، با فعالیت هاى خود ثابت کرد که همه انسان ها مى توانند ثروتمندترین و موفق ترین ها در جهان باشند.
4-
Sam Walton:
این تاجر آمریکایى مؤسس دو شرکت فروش
Wal-Mart و Samصs Club است. Wal.Mart در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد و با کمک کارمندان بومى پیش رانده مى شد، زیرا آنها بهتر از هر کس دیگرى به نیازهاى منطقه واقف بودند.Walton، مهمترین قوانین در تجارت را به ثبت رسانده و در قوانین خودکلیه مقررات قبل را زیر پا گذاشته است. Walton، ادعا مى کند که به دلیل در هم شکستن قوانین ثابت به خود افتخار مى کند و منتظر افرادى است که با مقررات جدید او مقابله ویا رقابت کنند.
5-
Bill Gates:
بسیار جالب است اگر بدانیم که این مؤسس بزرگ شرکت مایکروسافت و سومین فرد ثروتمند در جهان در سال هاى تحصیلى خود در دانشگاه هاروارد از دانشگاه اخراج شده و به جاى تلاش براى بازگشت به دانشگاه بایکى از همکلاسى هایش به نام
Paul Allen شرکت کامپیوترى مایکروسافت را تأسیس کردند. او با تغییر در قوانین توسعه نرم افزارها، نوعى صنعت نرم افزارى را خلق کرد که امروزه آن را به نام مایکروسافت مى شناسیم. وى ۱۵سال متوالى به عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته مى شد. فعالیت هاى او کم کم از حالت تمام وقت در مایکروسافت به پاره وقت و در عوض به فعالیت تمام وقت در شرکت Bill&Melina Gates تبدیل شد.
6-
Donald Trump:
این شخصیت تجارى، اجتماعى وتلویزیونى، رئیس شرکت
Trump است وبه عنوان یک قانون گزار شهرت دارد. او در راستاى رسیدن به موفقیت قوانین مخصوصى دارد که در میان آنها «فروتنى» ، «سخاوت»، «همدردى» و «رحم» جایگاهى ندارد. Trumpیک شخصیت فرهنگى و مشهور در جهان است و در آمدش در سال گذشته ۳۲ میلیون دلار گزارش شده است.
7-
Henry Ford:
Ford شخصیتى آمریکایى بود که به عنوان «پدر اتومبیل مدرن»، بنیان گذار شرکت Ford و خالق خطوط تولید انبوه درجهان شناخته شده است. او زندگى خود را تا حد زیادى با اصرار بر تولید اتومبیل هاى ارزشمند و انبوه که افرادمختلف توانایى خریدش را داشته باشند به مخاطره انداخت. از دیگر مشخصات او که تا حد زیادى نادر مى باشد، پرداخت حقوقى فراتر ازتمام شرکت هاى دیگر بود.کارمندان او در آن زمان بیشترین حقوق رادریافت مى کردند بنابر این هیچ گاه ازلحاظ نیروى کار دچارمشکل نشد. او همچنین نیروى کارش را تشویق مى کرد طبق قوانین دپارتمانى اجتماعى که او بنا کرده بود پیش روند که تا حد زیادى اوقات فراغت خود را پر کرده و از آن به بهترین نحو بهره  ببرند.
8-
Ray Kroc:
او مؤسس رستوران مک دونالد نبوداما تأثیر به سزایى در روند کارى این مجموعه داشت. او معتقد بود که باید به دنبال راهى براى تولید محصولات کیفیت بالا براى تولید انبوه بود. بنابر این با معرفى راه هاى مؤثربراى خطوط تولید وفروش، صنعت رستوران ها را متحول  کرد. اومؤسسه اى ساخت و درآن به کارمندان رستوران مک دونالد آموزش داده و در نهایت لیسانس کیفیت ساخت همبرگر به آنها اهدا مى کرد.
9-
Jim Buckmaster:
این برنامه نویس از سال۲۰۰۰ به عنوان مدیر اجرایى
Graigslist فعالیت مى کند. او در ویرجینیاتک در رشته پزشکى فارغ التحصیل شد. علیرغم محبوبیت زیاداین شرکت جالب است بدانید که هرگزبه عنوان یک رقیب تجارى محسوب نمى شود. Buckmaster دلیل موفقیت آن را نظام ضد تجارى حاکم بر شرکت مى داند. نظام ضد تجارى این شرکت داراى ۳ اصل به شرح زیر است:
الف) براى مشهور شدن ویا چسباندن مارک خاص بر روى محصولات کار نمى کند.
ب) هدف از تولید وفعالیت، پول زایى نیست.
ج) نباید به کار به عنوان وسیله اى براى رقابت نگاه کرد.
او مدعى است افراد زیادى از کار کردن دراین مجموعه مرتبط به فعالیت هاى اینترنتى لذت بردند. اگر چه اکنون جاى خود را با دیگران عوض کرده اند اما هیچ گاه فراموش نمى شوند.
10-
Li Ka Shing:
موقعیت این شخصیت درست مانند مردان موفق آمریکایى است وتنها تفاوت در این است که او فردى چینى است.کار سخت و مداوم، اقتدار و انتخابات هوشمند او را از فقر نجات داده وبه سمت موفقیت سوق داد.
Shing ثروتمندترین فرد در هنگ کنگ و نیز یازدهمین فرد ثروتمند در جهان است. اوهمواره به نخستین روزهاى خود پایبند است و دوران فقرش را را زیاد نمى برد. نحوه صحبت کردن وحتى لباس پوشیدن او گواه صداقت وتواضعش است. درعین حال مغز متفکر وانضباط کاریش او را به یک Superman تبدیل کرده است. مجله Forbes درهنگ کنگ درآمد خالص او را ۵/۲۶ میلیارد دلارگزارش کرده است. حتى اگر این مسأله براى شما تعجب آور نباشد، حتماً باور کردنش سخت است که این مرد ثروتمند حتى دیپلم فراغت از تحصیل هم ندارد!
11-
Rupert Murdoch:
این استرالیایى متولد در آمریکا، از بزرگان رسانه هاى جهان است.او از برجسته ترین سهام داران، رئیسان ونیزمدیران شرکت خبرى است که کار خود را در این زمینه در روزنامه
Adelaide آغاز کرد و کم کم با فعالیت در رسانه هاى خبرى متعددى در آمریکا، انگلیس و آسیا به کار خود ادامه داد. او در انگلیس وارد عرصه تلویزیون شد و در سال ۱۹۸۹ شبکه تلویزیونى Sky را خلق کرد و در سال هاى اخیر به عنوان یکى از پیشروهاى صنعت فیلم سازى، اینترنت و شبکه هاى ماهواره اى شناخته شده است. طبق گزارش مجله Forbes، او صدونهمین فرد ثروتمند درجهان است که درآمدش ۳/۸ میلیارد دلار گزارش شده است. او از قدرتش در زمینه رسانه براى اشاعه دیدگاه هاى سیاسى و محافظه کارانه اش استفاده مى کند.
12)
Kerry packer:
او اصلى ترین سهامدار انتشارات و رسانه ها بود که در سال ،۲۰۰۵ در زمان مرگش ثروتمندترین مرد در استرالیا شناخته مى شد. هنگامى که پدرش،
Frank packer مرد، Kerry وارث امپراطورى خاندان شد و پس از او به برادر بزرگش، Clyde رسید که با خروج او به آمریکا این سلسله به پایان رسید. ثروت و شخصیت رک و باصراحت او موجب شد نامش به عنوان یکى از برجسته ترین افراد در جهان به ثبت برسد. او فردى مؤثر در استرالیا بود و در سال ۲۰۰۴ مجله اقتصادى مرور هفتگى، ثروتش را در حدود ۵/۶ میلیارد دلار گزارش کرده است. او مالک ۹ شبکه تلویزیونى بود که پرفروش ترین مجلات را در استرالیا منتشر کرد. Packer اگرچه دانشجوى ضعیفى بود اما وجهه اقتصادى و سیاسى جذابى داشت و مورد احترام گروه هاى اقتصادى زیادى بود. البته نباید فراموش کرد که چهره اقتصادى او از ابتدا نتیجه تلاش خودش نبود بلکه ادامه وضعیتى بود که پدر و پدربزرگش به او سپرده بودند. زیرا پس از مرگ پدرش در سال ۱۹۷۴ کنترل امور خانوادگى با مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به او واگذار شده بود.
13)
Andrew Carnegie:
او مهاجر اسکاتلندى فقیرى بود که کم کم با مهاجرت به آمریکا به فردى ثروتمند مبدل شد. نیاز به ایجاد تغییر در او، موجب شد که به فکر چاره اى براى رسیدن به ثروت بیفتد. او بدون اینکه ترسى از زیر سؤال رفتن داشته باشد، به شدت به سرمایه گذارى بر روى تکنولوژى کشورهاى جدید پرداخت.
اوتا آخر عمرش به این شعار وفادار ماند که: «هرکس ثروتمند بمیرد، خشنود نمرده است.» طبق وصیتش، بعد از مرگ او ۳۵۰ میلیون دلار صرف ساخت کتابخانه ها، دانشگاه ها و مؤسساتى براى آموزش عالى شد.
Carnegie کارش را در ابتدا به عنوان یک تلگراف کننده شروع کرد تا اینکه در سال ۱۸۶۰ سرمایه گذارى بر روى خطوط راه آهن، پل و نفت را شروع کرد. در سال ۱۸۷۰ شرکت آهن را تأسیس کرد و در سال ۱۸۹۰ این شرکت به عنوان بزرگترین و سودمندترین در صنعت جهان شناخته شد.
14)
Boris Berezovsky:
او از تاجران برجسته، میلیاردر و پیشروى علم ریاضیات کاربردى در روسیه بود که کار خود را با نشر تعداد زیادى کتاب و مقاله در این زمینه آغاز کرد. پس از آن تصمیم گرفت شانس خود را در زمینه خودرو امتحان کند که بدین ترتیب واردات خودروهاى مرسدس را در سال ۱۹۹۰ آغاز کرد. چند سال بعد با تأسیس شرکت نفتى
Sibnet، به زمره سهامداران اصلى شبکه تلویزیونى بزرگ روسیه یعنى ORT پیوست.
15)
Arkadi Kuhlmann:
او بنیان گذار یکى از بانک هاى پرسرعت آمریکایى به نام
ING Direct است که ادعا مى کند از بانک ها و کارت هاى اعتبارى متنفر است. بانک او دستگاه خودپرداز ندارد و تمام نقل و انتقالات به صورت الکترونیکى انجام مى شود. او بسیار علاقه مند است که در ذخیره پول به افراد کمک کند و از پس انداز کردن پول آنها لذت مى برد.
16)
Chris Albrecht:
او از مدیران برجسته آمریکایى است که ۵ سال ریاست شرکت
HBO و حدود ۲ سال ریاست رسانه جهانى IMG را عهده دار بود. او نیز به دلیل سیاست هاى اتخاذى خود در زمینه اقتصادى توانست نامش را در لیست جهانى به ثبت برساند.
17)
Michael Dell:
برجسته ترین خلاق در زمینه صنایع کامپیوترى
Michael Dell نام دارد که به طور مستقیم به خریداران کامپیوتر عرضه مى کند. خریداران مى توانند کامپیوتر مورد علاقه خود را از طریق سایت Dell.com انتخاب کرده از طریق سفارش تلفنى یا ارسال ایمیل، آن را خریدارى کنند.جالب است که این دانشجوى اخراج شده از دانشگاه در حال حاضر یکى از ۳ تولیدکننده کامپیوتر جهان و نیز از ثروتمندترین مردان جهان به شمار مى رود. اگر سرمایه او را با Donald Trumps مقایسه کنیم مى توانیم بگوییم که شرکت Dell مى تواند به راحتى ۶ یا ۷ Trumps را خریدارى کند. بعضى از رقیبانش علیرغم پیش گرفتن مدل تجارى منحصر به فرد او نتوانستند به اندازه او به موفقیت دست یابند. او در مجله PC، «مرد سال» و در مجله Inc،. پیشروى سال نام گرفته است.
18)
Roman Abramovich:
پانزدهمین میلیاردر جهان است که همیشه بر دارایى هاى خود درپوش مى گذارد. او از برجستگان صنعت نفت و نیز مالک باشگاه فوتبال چلسى است که جهان را با تصمیمات تجارى ناگهانى و جذابش شگفت زده مى کند. علیرغم تهمت هاى زیادى که به نحوه رسیدن او به ثروت زده شد، مجله
Expert روسیه او را «مرد سال» خوانده و به خاطر قدردانى از کمک هاى او که موجب احیاى منطقه Chukotka شد، به او تندیس خیرخواهى هدیه کردند. طبق گزارشات، او تا قبل از تولد ۴۰ سالگى اش میلیاردها دلار سرمایه را در معاملات تجارى بکار گرفته بود. او همچنین مبالغ بسیارى را صرف جذبه هاى سیاسى مى کند.
19)
Jeff Bezos:
پیشروى تجارت الکترونیک در شبکه
Amazon.com است. او نحوه خرید و فروش هر چیز را از فیلم و موزیک گرفته تا تجهیزات مورد نیاز تغییر داد. همچنین تأثیر به سزایى در چگونگى کتاب خواندن مردم و تبادل اطلاعات با سران تجارى گذاشت و دلیل موفقیت خود را شانس و استعدادش مى داند.
20)
Sergy Brin & Larry Page:
هر دو در دانشگاه استانفورد به گرفتن مدرک دکتراى خود مشغول شدند و به ساخت موتور جستجوى
Google پرداختند و چندى بعد شرکت گوگل را تأسیس کرده و به عنوان ثروتمندترین هاى جهان شهره شدند. در سال ۲۰۰۷ در کنار Eric Schmidt که او را براى نظارت بر کار شرکت گوگل استخدام کرده بودند، در صدر لیست مهم ترین افراد در دنیاى کامپیوتر جاى گرفتند. از دیگر فعالیت آنها مى توان به سرمایه گذارى در Tesla Motors و تولید وسایل الکتریکى اشاره کرد.
21)
Steve Wynn:
اگر بر گذشته سرزمین لاس وگاس نگاهى بیندازیم متوجه مى شویم که
Wynn کسى است که به شدت بر این سرزمین تأثیر گذاشته و با ساخت هتل ها و مکان هاى بسیار آن را به صورت آباد و کنونى درآورده است. مسلماً این روند متحمل هزینه سنگینى بوده ولى با سیاست هاى مثبت تجارى، Wynn از پس آنها برآمده است.
22)
Chad Meredith Hurley:
شبکه اینترنتى
You Tube در اوایل سال ۲۰۰۵ به کمک ۳ دوست با هدف کمک به بهبود به اشتراک گذاشتن فایل هاى ویدیویى کاربران ساخته شد. در سال بعد سهام آن به مبلغ ۶۵/۱ میلیارد دلار به گوگل واگذار شد. Hurley کسى بود که در این معامله بیشترین سود را در سهام Google برابر با ۶/۳۴۵ میلیون دلار دریافت کرد که این میزان ۲۰ میلیون بیشتر از مبلغ نائب رئیس گوگل مى باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد