وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

کلید های بازاریابی

اگر شما فروشنده هستید یا اینکه تولیدی دارید یا به هر شغل دیگری که با بحث فروش سر و کار دارد مشغول هستید، مطمئنا برای فروش کالا یا خدمات خود برنامه ریزی کرده اید. البته اگر این برنامه مکتوب نشده باشد، مسلما در ذهن خود برای این امر مهم یعنی فروش، برنامه هایی دارید. 10 نکته ای که در ادامه از آن به عنوان کلید یاد شده از موارد اثربخش در بازاریابی و فروش موفق هستند، اما متاسفانه در اکثر مواقع در برنامه ریزی های بازاریابی فراموش می شوند. مطمئنا اکثر مواردی که ذکر می شود، اگر به صورت کارآمد در سازمان شما اعمال شود و با دیگر برنامه ها تطبیق داده شود، می تواند کمک شایانی به فروش شما بکند. کدامیک از موارد زیر را شما به کار می برید؟ از کدامیک غفلت کرده اید؟

کلید اول

با زیاد کردن محصولات و خدماتی که ارائه می کنید خود را از خطر تغییرات ناگهانی مصون بدارید. همچنین شما می توانید با داشتن روش های مختلف بازاریابی و فروش نیز از تاثیرات تغییرات ناگهانی در امان باشید. در این صورت اگر تغییری اتفاق افتاد مثلا رقیب جدیدی وارد بازار شد یا سلیقه مشتری تغییر پیدا کرد، شما فقط قسمت کوچکی از بازار خود را از دست خواهید داد و صدمه قابل توجهی به کل تجارت شما وارد نخواهد شد.

کلید دوم

با مشتریانتان پیوسته در تماس باشید. به دنبال پیدا کردن و توسعه محصولات و خدماتی باشید که می توانند رضایت مشتریان کنونی شما را جلب کند. همواره فروش به کسانی که قبلا از شما خرید کرده اند بسیار ساده تر از فروش به کسانی ست که تاکنون از شما خریدی نداشته اند.

کلید سوم

از ادعاهای مبالغه آمیز پرهیز کنید، مثلا هیچ گاه نگویید که ما بهترین در جهان هستیم! حتی اگر این ادعا درست باشد بهتر است آن را به کار نبرید، زیرا مشتریانتان به راستگویی شما شک کرده و فروش شما در خطر می افتد. سعی کنید از شعارهای منطقی و قابل باور استفاده کنید.

کلید چهارم

ادعاهای خود را به صورت عددی به کار برید. مثلا اینکه محصولات ما 10درصد ارزانتر از قیمت بازار است. البته این ادعا در عمل نیز باید اثبات شود. اینگونه شعارها قابل باورتر بوده و در ذهن مشتری تاثیر بیشتری می گذارد.

کلید پنجم

برای ایجاد یک فروش ویژه استثنایی و غیرقابل رقابت، از ترکیبی از تخفیف های ویژه و امتیازات و جوایز ارزنده استفاده کنید. معمولا تخفیف به تنهایی باعث جهش فروش نمی شود و بهتر است علاوه بر تخفیف، از قرعه کشی، اهدای جوایز و روش های دیگر جذب مشتری نیز استفاده کنید.

کلید ششم

همواره چندین محصول خود را در قسمت فروش ویژه قرار دهید و برای هر کدام از آنها تاریخ پایان فروش ویژه را مشخص کنید. وقتی فروش ویژه محصولی به پایان رسید، محصول جدیدی را جایگزین آن کنید. با این کار بدون اینکه محصول جدیدی را عرضه کنید، همیشه دارای فروش مناسبی خواهید بود.

کلید هفتم

اگر محصولات و خدمات شما مشتریان زیادی را جلب کند، هیچ سودی نخواهید برد، در صورتی که آنها قدرت خرید محصولاتتانرا نداشته باشند، در این حالت شما بهتر است بازار خود را تغییر داده و مشتریانی که قدرت خرید بالاتری دارند را هدف قرار دهید. راه دیگر پایین آوردن قیمت برای مشتریانی ست که قدرت خرید کافی ندارند. این کار می تواند از طریق پایین آوردن سود یا پایین آوردن کیفیت و امکانات محصول انجام پذیرد.

کلید هشتم

خود را از رقبایتان متمایز نشان دهید و با ایجاد برتری نسبی نسبت به رقبا، نام خود را در ذهن مشتری حک کنید. البته امتیازات و برتری های شما باید به شکلی باشد که قابل تقلید توسط رقبایتان نباشد.

کلید نهم

برای کسب بهترین نتیجه از آگهی های تبلیغاتی متن آن را به صورتی بنویسید که هر بیننده و شنونده ای تصور کند که آگهی برای شخص او ساخته شده است. هنگام نوشتن چنین متونی تصور کنید که آگهی را برای شخص بخصوصی می نویسید و نه گروهی از افراد. این موضوع کمک می کند که آگهی شما حالت عامیانه تری به خود بگیرد و از حالت خشک و رسمی خارج شود.

کلید دهم

معمولا فروش نهایی در اولین دیدار خریدار و فروشنده حاصل نمی شود. به همین دلیل بهتر است سیستمی را پایه ریزی کنید تا اطلاعات مشتریان بالقوه ای که از شما هنوز خرید نکرده اند را ذخیره کنید تا به صورت مستمر با آنها در تماس بوده و به صورت تدریجی آنها را مشتاق به خرید محصول کنید. با این کار بسیاری از کسانی که خریدی از شما نداشته اند، تبدیل به خریداران محصولات شما می شوند.

این 10 مورد و موارد بسیار دیگر می تواند به هر فروشنده و هر سازمانی برای فروش محصولات و خدماتش یاری رساند. از طرف دیگر باید توجه داشت که برای بازاریابی و فروش، به یک برنامه ریزی منسجم و یکپارچه و همسو با برنامه های کل سازمان نیاز است و اعمال نظریاتی که با این برنامه ناسازگاری داشته باشد، می تواند موفقیت کل سازمان را به مخاطره اندازد. بنابراین همواره باید توجه داشت که ایجاد هر تغییری در برنامه های بازاریابی و فروش باید همسو با اهداف سازمانی باشد. در بسیاری از موارد هدف بازاریابی فقط افزایش سود و فروش نیست، بلکه مواردی همچون جلب رضایت مشتری، افزایش رفاه مشتری، افزایش سهم بازار، بیرون کردن رقیبان از بازار و ... می تواند هدف اصلی یک برنامه بازاریابی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد