وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

استراتژی اقیانوس آبی - بخش دوم

سلام بر دوستان خوب درس خوان که به وبلاگ سر نمی زنند...

ادامه ی مطلب اقیانوس ابی که البته لینکش موجود بود را اوردم که حتما +مطب اول ان بخوانید.بنا به موضوع مهمی که استاد به ان اشاره کردند(یک مشاهده گری تمام عیار برای کشف یک نیاز و بعد پاسخگویی به روشی که همه برای خودشان و هم برای مشتریانشان ارزش آفرین باشد)به نظر من یک پیش نیاز خوب برای تحلیل ادامه ی داستان بازار نو است .

ترسیم نقشه رقبا (پیشرو،‌مهاجر و مقیم):

            ترسیم نقشه یا جایگاه رقبا روش دیگری است که می‌تواند به نوآوری ارزش کمک کند. در محور عمودی، شرکتهای رقیب از لحاظ ماهیت عملکرد و رفتار در سه دسته طبقهبندی می شود:

            پیشگامان : آنهایی که نوآوری ارزشی دارند یا ارزشهای نوآورانه خلق میکنند.

            پیروان: آنهایی که در ارزشهای فعلی اصلاحاتی انجام میدهند یا به بهبود ارزشهایی که قبلاً محقق شده  میپردازند.

            مقیمها یا ماندگارها: آنهایی که راه تقلید را پیش میگیرند و بدون نوآوری یا بهبود به شبیهسازی میپردازند.

      

چارچوب مسیرهای متفاوت نوآوری در ارزش:

            تجزیه و تحلیل استراتژیک بر اساس شش مسیر خلق اقیانوس های آبی: بررسی صنایع جایگزین، بررسی گروه های استراتژیک داخل صنعت، بررسی زنجیره مشتریان، بررسی محصولات و خدمات مکمل، بررسی خصیصه های کارکردی یا احساسی و بررسی روند زمانی.

 

رویکرد چهار اقدامی:

            در رویکرد اقیانوس اّبی چهار دسته اقدامات را برای نوآوری ارزش آفرینی در صنعت معرفی می شود:

1ـ ایجاد کردن (Create): عوامل یا خدمات جدیدی که تاکنون در این صنعت ارایه نشده است.

2ـ حذف کردن(Eliminate): عواملی که حذف آنها موجبات درخشش صنعت می‌شود.

3ـ ابداع کردن(Raise): عواملی که می‌توانند فراتر از استانداردهای متداول در صنعت ظاهر شوند.

4ـ کاهش دادن(Reduce): تعدیل عواملی (بیشتر از حد استاندارد متداول صنعت) که موجبات خشنودی مشتریان را فراهم می‌سازد.


الزامات رویکرد اقیانوس آبی :

            بدیهی است تمامی ایدهها نوآوری در ارزش تلقی نمی‌شوند. یک کالا یاخدمات نوآور باید از ویژگیهای زیر برخوردار باشد:

1ـ کاربرد: آیا دلیلی وجود دارد که مشتریان ، کالا یا خدمات جدید را بخرند؟ یعنی کالای جدید نیازی از مصرفکننده را برآورده می‌سازد.

2ـ قیمت: آیا انبوه مشتریان توانایی خرید محصول یا خدمات جدید را دارند؟

3ـ هزینه: آیا ساختار هزینه کالا یا خدمات به نحوی است که بتوان آن را  با سودآوری به بازار ارائه کرد؟

4ـ قابلیت: آیا شرکت قادر است شکاف قابلیتی خود را در اسرع وقت برطرف نماید؟

5ـ تطبیق: آیا امکان انتقال ایده یا تقلید از آن وجود دارد؟ و آیا تدابیری برای عدم امکان انتقال یا تقلید صورت گرفته است؟

            آیا تا کنون ایده خود را ایده های بسیاری وارد مخیله یک انسان خلاق می شود ولی کدام ایده جواب مثبت را از سرمایه گزاری ریالی و زمانی خواهد برد؟ فرآیند زیر از نظر استراتژی اقیانوس آبی پاسخگو خواهد بود به آزمون گذاشته اید:


 


نمونه موفق

 

شرکت هواپیمایی ساوت وست

موفقیت ساوت در کتاب استراتژی اقیانوس آبی و دیگر کتاب های بارها و بارها تحلیل شده است.

این شرکت از نظر حمل مسافر سومین شرکت هواپیمایی دنیا است.

در سال 2004 هواپیماهای این شرکت به طور میانگین 7 پرواز روزانه داشتند و 11 ساعت در روز پرواز کردند

از بدو تأسیس و فعالیت شرکت تاکنون حتی یک پرواز منجر به فوت مسافر در سابقه خود نداد.

در سال 1992 شرکتهای هواپیمایی جمعاً 2 میلیارد دلار ضرر داده و با احتساب زیان سال 1992، عملکرد زیان بار آنها جمعاً به 8 میلیارد دلار رسید. سه شرکت معروف هواپیمایی مشمول قانون ورشکستگی قرار گرفته و دیگران نیز در صف الحاق به آنها شدند.

از ۳۴ شرکت تازه واردى که پس از ۱۹۷۸ از راه رسیدند، ۳۲ شرکت خیلى زود ورشکسته شدند.

اما یک شرکت به نام ساوسوست سودآور و در حال رشد بود...


نتیجه گیری

گزاره اصلی این است: لازم نیست در فضای رقابتی خون آلود وارد شویم و تلاش کنیم تا رقبای خود را در اقیانوس قرمز ضعیف سازیم و خودمان هم ضعیف شویم. یاد بگیریم با ایجاد بازارهای جدید و خلق اقیانوس های جدید آبی و  پرهیز از رقابت به رشد سریع استراتژیک برسیم. رقابت در صنایع پر ازدحام، مسیر مطمئنی برای دستیابی به عملکرد مطلوب نیست. فرصت واقعی، آفرینش اقیانوس های آبی در فضاهای ناشناخته و بی رقیب بازار است.

منابع و ماخذ :

           business-iran.persianblog.ir/post/34

           www.fara.ir/index.ph

            www.npsn.ir
نظرات 4 + ارسال نظر
علیرضا شنبه 18 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:23 ب.ظ

سلام ممنون . جالب بود

سلام من سعی میکنم ادامه ی داستان را تا یک هفته دیگه بزارم هر چند هنوز جواب مشورتم را نگرفتم ولی نظرم در رابطه با پی نوشت عوض شد از نظرات بازار نو نتیجه گرفتم بهتر اول داستان را تمام کنم .
پاینده باشید

[ بدون نام ] یکشنبه 19 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:37 ب.ظ

جاب بود ولی طولانی

امیدوارم بخش اول را خوانده باشید.
اسمتون را هم ننوشتید

بهزادمنش یکشنبه 19 دی‌ماه سال 1389 ساعت 06:26 ب.ظ

خیلی ممنون
این شد یه مطلب درست درمون
بسیار عالی و کاربردی هست در مورد این مبحث حرف زیاد دارم واسه گفتن
انشالله بعد از امتحانات مفصل صحبت میکنیم در این باره
با آرزوی موفقیت برایتان

حرف های من هم در اینده در مورد همین مطلب در درمون پس فکر کنم یه کم درست در مون باشه نه؟

مرجان سالاری شنبه 25 دی‌ماه سال 1389 ساعت 08:47 ب.ظ

میگم خوشم میاد زرنگی فهمیدی درس میخونیم برای همون به وبلاگ رنمیزنیم البته من که سر میزنم ولی گذری اما قول میدم بعد از امتحانا جبران کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد