وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

تشکر و نقد بر یادداشت شما(شماره اول)

بحث زیر در رابطه با تحلیل خوب اقای مجذوبی (علیرضا) از وبلاگ مهارت های فروش است که حتما قبل از این بخوانیدش.

 و منتظر تحلیل ها ی شما دوستان خوبم هستم ...

اقای مجذوبی محترم در ابتدا با تشکر از جمله اشتباه در ابتدای متن خوبتان من اساسا به جمله (استفاده از فرصتها) که بهر حال نوشته شده اعتقادی ندارم این جمله شما فرصتی بود که من ازش سواستفاده می کنم و این اعتقادم را می گم .به نظر من از فرصتها حتی کسانی که همیشه خواب بودند هم می تواند استفاده کنند ولی افراد موفق  از فرصت ها یا سو استفاده را می برند یا  فرصتها را جست و جو می کنند و انها را قبل از دیگران کشف می کنند یا اساسا فرصتها را برای خود و دیگران خلق می کنند .

من هم مثل اقای مجذوبی قبول دارم که در ک نیاز پنهان به محصول جدید ومثل (بازار جدید )همان چیزی است که در عصرپورتال ها باید به اون توجه بشه(خود من بعد از فکر کردن به خلق بازار نو البته از نظر زمانی نه اولویت به تولید محصولی فکر می کنم که در صنعت غذایی دنیا تحول بزرگی ایجاد کند ) . ولی مشتری وقتی تو صف محصول جدید ما می ایسته که ما محصولمون را به اومعرفی کرده باشیم و اوهم ادرس صف ما را بداندو وقتی یک سر و گردن از رقبا بالاتر هستیم اونا قطعا می تونن ما را ببینن پس باز به همین نکته می رسیم که باید خودمونو بهشون معرفی کنیم و شما قطعا این فرمول ریاضی را می دونید .

با این حال بحث من در واقع از بازار نو بود نه محصول جدید یا مشتری جدید  ولی در عین حال  به نظر من هم هر دو اینها می تونه با هم اتفاق بیفته و قطعا محصول جدید بازار جدید در نتیجه مشتری جدید دارد ولیبه نظر من محصول و مشتری جدید لازم و ملزوم هم هستند ولی من می گم بازار جدید می تونه مستقل به وجود بیاد و این موفقت فقط زمانی تضمین شده است که محصول شما تضمین شده باشه ولی اینجا به همون بحث خلق بازار نو می پردازم.

به طور مثال در بازار اقای رستمی مشتری به فروشگاه مورد نظر خود که با اقای رستمی هم قرار داد دارد مراجعه می کند و کلای خود را با استفاده از کارت الکترونیکی که قبلا در حساب اقای رستمی شارژ شده خریداری می کند و مزایا ی استفاده از اون برای خریدار تخفیف ویژه استفاده از کارت است که فروشنده توانسته در قبال تضمین فروش بالا توسط اقای رستمی در اختیار او قرار دهد و ایشان هم بخشی از ان را به مشتران تخصیص می دهد من فکر می کنم می تونم بگم این روند مثل کار شرکت های بیمه است.

وقتی شما انبوهی از محصولات مورد نیاز مشتری خاص خود را به او عرضه می کنید در واقع نیاز او را فراتر از انتظارش براورده کردید و به نظر می رسه مشتری بتونه در قبال این مزیت از فرهنگ بهتری برای خرید تبعیت کنه و این روندی است که افراد کار افرینی مثل اقای رستمی بیش از پنج سال که با موفقیت در همین بازار مشهد دارند ازش استفاده ها می کنند . راستی گفتم کار افرین بیل گیس یه تعریف از این ادمهای موفق داره که بهتر همین جا بهش اشاره کنم . اون می گه در عصر جستو جوی طلا در امریکا کسانی که به دنبال طلا وارد این سرزمین شدن از هر ده نفرشان یک فرد به طلا رسید ولی کسانی که بین راه ماندندو  خدمات ارائه کردند همگی برنده واقعی بودند و بیشترین سود را بردند .به نظر شما کار افرین کدام است ؟ (کسی که به دنبال محصول ارزشمند بود یا یابنده  بازار خوب)

و در مورد اقتصاد کشورمان رک بگویم به قول نویسنده فقید وین دایر عده ای وجود دارند که موانع را به شکل سکویی برای پرواز می بینند و این افراد از کسانی که در شرایط مهیا به موفقیت می رسند سر بلند تر خواهند بود چرا که رقبای کمی دارند و این تنها یک مزیت ان است که انها را تبدیل به عقابهای تیز پرواز عرصه کار خود می کند .

به نظر من اون فروشنده ای که از سوال شما بعد از خرید استقبال نکرده در عرصه کسب و کار خود به قول وین دایر مرقابی است که  باوجود بال نمی تواند پرواز کند یعنی با وجود داشتن فرصت برای مشتری وفا دار کردن شما مشتری خود را برای همیشه به راحتی از دست داده است .

در اخربا تشکر از تحلیل اقای مجذوبی من بیشتر دوست دارم نظرا ت نقد شما را ببینم تا بتونم زوایای این طرح را روشن کنم و معتقدم مشخص کردن ایرادات کار باعث پیشرف اون می شه من موانعی را که شما دوستان خوب معرفی کنید و نشان دهید سکویی برای پرواز می بینم نه تکیه گاهی برای ماندن و در جا زدن .

متشکرم.( حیات خلوت)

نظرات 2 + ارسال نظر
یک دونده پنج‌شنبه 23 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:30 ب.ظ

خانم صباغ
یکم توضیحات بیشتر راجع به کسب و کار آقای رستمی در مشهد از 5 سال قبل می دید؟
شاید هم قبلا توضیح دادید اما من نخوندم.
براتون حرف دارم.

متشکرم استاد
در یاداشت قبلی (جست وجوی فرصت ها )چیزهایی گفتم .خودم هم به اشنایی بیشتر با شرکت ایشون خیلی علاقه دارم و ازشون قول گرفتم که مزاحمشون بشم و در باره کارشون اطلاعات بیشتری بگیرم انشاالله در اولین فرصت بعد از صحبت با ایشون از زبان اقای رستمی از شرکت موفقشون خواهم نوشت . خیلی دوست دارم صحبت شما را در این مورد بدونم .
بازهم ممنون

علیرضا جمعه 24 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:25 ق.ظ

سلام . وقتتون به خیر . اول از همه ممنون که با وجود فصل امتحانات هر روز به بلاگ سر می زنید... تا حدودی توجیه شدم و می رم که روی این موضوع بیشتر فوکوس کنم و اطلاعات بهتری بگیرم .. به نظر من خوبی این مطالب اینه که ابعاد مختلف داره و هرچی بحث بیشتر می شه آدم به زوایای متعددی می رسه تنها یه کدومش کافیه تا مسیر زندگی ای رو عوض کنه ...
از دونده هم به خاطر سرکشی های دلسوزانه اشان ممنونم . تا یاداشتی دیگر...

از اخر که اول کاره من هم از یک دونده جداخیلی متشکرم.و از شما هم که به ما سر می زنید.
البته من کلا شب های امتحان درس نمی خونم حتی اگر قبلا هم نخونده باشم پس راستش از اینکه هستم انتظار تشکر ندارم ولی از توجه شماممنون . به زوایای موضوع اشاره کردید نکته خوبی بود که جای بحث داره .
پاینده و پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد