وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

نظام های اطلاعات بازاریابی جهانی و تحقیقات

نظام های اطلاعات بازاریابی جهانی و تحقیقات


گام اول شناسایی مشکل تحقیق : مشکل تحقیق اغلب شامل ارزیابی ماهیت فرصت بازار می باشد . ماهیت فرصت بازار بستگی به این دارد که آیا بازار مورد تحقیق را می توان به عنوان بازار موجود یا بالقوه طبقه بندی کرد یا خیر . بازارهای بالقوه را می توان به ...

بازارهای پنهان و در حال شکل گیری تقسیم کرد . بازار پنهان بازاری است که اگر محصولات مناسب عرضه شود تقاضای آن آشکار خواهد شد . در یک بازار پنهان قبل از عرضه محصول تقاضا صفر است . چالش اصلی تحقیقاتی در بازارهای موجود درک دامنه ای است که رقبا به طور کامل نیازهای مشتریان را بر آورده می کنند یا خیر . تقاضای در حال شکل گیری تثاضای است که اگر روندهای اقتصادی ، فن آوری ، سیاسی ،اجتماعی ، و فرهنگی خاصی تداوم یابد ظاهر خواهد شد .


گام دوم تدوین یک برنامه تحقیقاتی : پس از تعریف مسعله مدیران بازاریابی با پاسخ به سوالات بربنامه ای را برای خود تدوین می کنند . گام سوم جمع آوری داده ها : داده ها با استفاده از منابع اطلاعات ثانویه و اولیه و نمونه گیری جمع آوری می شوند . نمونه گیری از دو شیوه احتمالی و غیر احتمالی استفاده می شود . گام چهارم تجزیه و تحلیل داده : روش های مختلفی برای تجزیه و تحلیل داده ها وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از : تجزیه و تحلیل الگوی تقاضا ، اندازه گیری کشش در آمد ، تجزیه و تحلیل تطبیقی ، تجزیه و تحلیل گروهی یا خوشه ای . سه نوع مقایسه را در بازاریابی بین الملی می توان انجام داد که عبارتند از : 1. مقایسه در داخل کشور که می تواند بین شرکت ها و یا در داخل شرکت انجام داد . 2. مقایسه شرکت ها در کشورهای مختلف 3. تجزیه و تحلیل تطبیقی بین بازار یک کشور با بازار فرعی داخلی کشور دیگر گام پنجم ارائه یافته های تحقیق : نتایج تحقیق باید به صورت روشن بیان شود و مبنای جهت اقدامات مدیریت باشد . موضوعات جاری در تحقیقات بازاریابی جهانی : تحقیقیات بازاریابی جهانی دارای مشکلات متعددی هستند .

1. محققان بازار جهانی به جای یک بازار ملی با تعداد زیادی از بازارهای ملی مواجه هستند که هر یک از آنها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند و زمان تجزیه و تحلیل باید مورد توجه قرار داد . ثانیا بازارهای کوچک در سطح جهان مشکلات خاصی را فرا روی محققان بازاریابی قرار داده است . سود بالقوه کم بازاهای کوچکتر موجب می گردد تا هزینه های تحقیقات بازاریابی اختصاص یافته به آنها قابل ملاحظه نباشند . مشکل دیگر در انجام تحقیق در کشورهای در حال توسعه آن است که داده های آنها ممکن است به صورت غیر عمد یا به دلایل سیاسی کمتر از واقع اعلام شوند . مشکل دیگر قابل مقایسه نبودن داده های بین المللی به علت تفاوت زیاد بین آنها می باشد . کنترل تحقیقات بازاریابی جهانی توسط دفتر مرکزی شرکت : شرکت جهانی مسئولیت تحقیقات را به شعب عملیاتی تفویض می کند . اما مسئولیت کلی و کنترل تحقیقات کماکان با دفتر مرکزی شرکت است . وظیفه مدیر تحقیق آن است که داده ها را از کلیه کشورهای جهان دریافت و راهبرد تحقیقات هماهنگ شده را طراحی نماید تا اطلاعات مورد نیاز مدیران برای تحقیق به اهداف سود و فروش شرکت در سطح جهان فراهم شود . نظام اطلاعات بازاریابی به عنوان یک دارایی راهبردی : مرز بین وظیفه بازاریابی و سایر وظایف شرکت در حال از بین رفتن است و بنابراین نظریه سنتی بازاریابی به عنوان یک وظیفه خاص در شرکت نیز در منسوخ شدن می باشد . فرایند تصمیم گیری های بازاریابی نیز در حال تغیر است . این تحولات و تغیرات به علت تغیر نقش اطلاعات از ابزار پشتیبانی به یک دارایی زاهبردی برای ایجاد ثروت می باشد .


شیوه یکپارچه گرد آوری اطلاعات : نقش نظام کسب خبر سازمان یافته در تدوین راهبرد سازمان به توانایی آن در بهره گیری از فعالیت های کسب خبر غیر رسمی و کارکنان به ویژه مدیریت عالی بستگی دارد یکی از موانع ایجاد یک نظام اطلاعات بازاریابی یکپارچه شیوه های کسب خبر رسمی و غیر رسمی آن است که کنترل فعالیت ها معمولا به طور کامل با فرآیند تصمیم گیری یکپارچه نیستند.


فصل ششم – کتاب وارن جی . کیگان



هزار کوه گرت سد ره شوند برو          هزار ره گرت از پا درافکنند، بایست


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد