وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

وبلاگ گروهی بازاریابی بین الملل

مطالب بازاریابی , استراتژی و فروش در مقیاس جهانی

بررسی و شناخت بازارهای عمده صادرات ایران

 

 

از عوامل موثر در اجرای صحیح استراتژی توسعه صادرات تولید مناسب با نیازها و ترجیحات و سلیقه های مصرف کنندگان خارجی می باشد. امروزه به دلیل رقابت شدید بین عرضه کنندگان محصول دربازار جهانی عامل تعیین کننده در تقاضای محصولات تولیدی به انتخاب مصرف کنندگان و سلیقه انها می باشد.... 

 

 

  

هی فلانی ...... میدانی.......؟ میگویند رسم زندگی چنین است .... ! ... می آیند .... می مانند ..... عادتت میدهند ..... و میروند ..... و تو در خود می مانی ..... و تو تنها می مانی

لذا با انتخاب و شناسایی بازار هدف برای صادرات محصولات نه تنها امکان تامین خواسته ها و انتظارات خریداران وسعت مییابد بلکه ارائه کالاهای مناسب ومطابق با نیازها و سلایق  مصرف کنندگان خارجی نیز شکل پویا و مناسبی پیدا میکند. شناسایی مناسب بازار هدف باعث میشود که تلاشهای بازاریابی متمرکز گردد. و حتی در زمینه تولید و فعالیتهای مربوط به ان نیز از پراکنده نگری و عمل کردن در رشته های متعدد که تولید کننده و بنگاه اقتصادی را از دستیابی به تخصص دور میسازد و استفاده بهینه از منابع و امکانات را تحت تاثیر قرار میدهد پرهیز شود.

با مراجعه به امار تجارت خارجی ایران مشاهده میشود که عمده طرفهای تجاری ایران کشور هایی چون المان،ایتالیا، ژاپن، ترکیه، امارات ، کره و...میباشند. در سال 1360المان بزرگترین طرف تجاری ایران در زمینه اقلام صادرات غیر نفتی(32درصد) بوده است. و ایران بیشترین حجم صادرات و واردات (23.6)را با این کشور داشته است. در رد ه های بعد نیز ایتالیا،شوروی سابق سوئیس و عربستان قرار داشتند.

 با بررسی ترکیب صادرات مشاهده میگردد بیشترین سهم در بین اقلام صادراتی کالاهایی چون فرش، میوه جات ، انواع پوست و چرم به ترتیب اهمیت  قرار داشتند. و رفته رفته با مرور زمان اقلام صادراتی دیگری چون فراوردهای صنایع شیمیایی و مصنوعات مسی به ان اضافه شدند.

در دهه ی 80 با گذشت سه سال از برنامه سوم توسعه ایران توانست در دوران سازندگی اندوخته های بیشتری را کسب نماید. بر اساس امار گمرک ایران در سال 1381 تعداد بازارهای صادراتی به 162بازار رسید ه که نسبت به سال 1360و1370  به ترتیب با 230و 85 درصد افزایش مواجه بوده است. و مجموع واردات در این سال 21.2 میلیارد دلار بوده است . و بالعکس دههی 60و70 المان بزرگترین وارد کننده کالا  از ایران  نمیباشد بلکه امارات با 16 درصد ارزش بزرگترین وارد کننده کالا ازایران بوده است. و همچنین عمده ترین بازارهای صادراتی به ترتیب امارات، المان، ژاپن، عراق، هند و ایتالیا بوده است . که در مجموع قریب به 50درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند.

 در صورت تقویت بنیه ی تولیدی و توجه به استانداردهای جهانی و روش های نوین بازاریابی جهانی و از همه مهم تر شناخت قوانین و مقررات تعرفه ای و غیر تعرفه ای حاکم بر بازارهای جهانی  می تواند اغاز توسعه ی صادرات غیرنفتی از طریق توجه به کسب مزیت های رقابتی به ویژه در صنایع کارخانه ای باشد.

اقلام عمده صادراتی ایران با توجه به بازار هدف ان به شرح ذیل میباشد.

فرش دستباف: 

المان. امریکا. ایتالیا. امارات. ژاپن. سوئیس. کانادا. فرانسه. انگلیس

پسته:

المان. امارات. هنگ کنگ. هند. ترکیه. سوریه. تایوان. ایتالیا. استرالیا

بوتان مایع:

ژاپن. کره جنوبی. چین . سنگاپور. ارمنستان. پاکستان . هند

گوگرد از هر نوع:

هند. مصر. بنگلادش. چین. پاکستان. کنیا. تانزانیا. امارات

محصولات نیمه تمام از اهن یا فولاد :

تایلند. چین. تایوان. هند. اندونزی. امارات. ترکیه

سنگ و کنسانتره های فلزات پایه:

روسیه. ازبکستان. چین. ارژانتین. اسپانیا. ترکیه. اذربایجان

و... .

به طور کلی بازارهای هدف اصلی غالب صادرات ایران مربوط به کشورهای  توسعه یافته به ویژه ژاپن و اتحادیه اروپا می باشد. کشور امارات به دلیل وجود بندر ازاد جبل علی دراین کشور به دپوی کالا های اسیای جنوب شرقی و اسیای میانه و اروپا تبدیل شده است. در صورت ایجاد شرایط مناسب در بنادر جنوبی بهخصوص منطقه ازاد کیش کالا ها مستقیما از این بنادر منتقل خواهد شد. و منافع زیادی از ان عاید کشور خواهد شد.        

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد